Most egy nagyon olcso Londoni szallas (azoknak jutalmul elrejtve, akik
kitarto aszott turelmuek):
Tombridge School Clubs, ltd
120 Cromer St. Tel: 837-4406 Tube: King's Cross
Ez ugy tunik, mindig favorit tema marad.
Ugyhogy engedjetek meg, hogy itt valaszoljak, leven legalabb
6-an irtak nekem ezugyben ezalatt a 2 het alatt is.
A legolcsobb szallast (4 font) leirtam a tavaly kb. julius 10.-i
TIPPben az Enciklopedika Brunelikaban, es ezzel kidobtam, mint
aki jol vegezte dolgat. Ha valakinek meg megvan, az beirhatna
azt a cimet.
Azonkivul van egy magyar csalad, aki a tobbi ittelo magyar csaladokhoz
szokott szobat kikozvetiteni, ez a B+B kb 8 font.
Ok elerhetoek a kovetkezo Londoni telefonsdzamon:
071-7208978
081-8522778 (erdemes ram hivatkozni, mar sereenyi pacienst keritettem
nekik, amugy nem tul hivatalos).
Pesten is talan mukodik meg a TANTURA KFT, akiknel egyuttal olcso
buszutak is szerezhetok. (ugyanez a gittegylet)
tel: 132-5527.
Szoval ezt ajanlom konszolidaltabban utazoknak (csaladdal pl), es
ilyen minosegert szerintem ez az elerheto legolcsobb.
Amit meg meg lehet probalni, az a kovetkezo 2 fel-youth hostel:
1. Grantham HOuse: 110 Grantham Road London SW9
shared room 8 font reggelivel
max. 3-4 szemely/ szoba.
A ketagyas az 25 font reggelivel.
Tel: 071-738 7903
2.The Chelsea Hotel
33-34 Earls Court Square London SW5 9BY
tel: 071-2446892
fax: 071-2446891
Az ar durvan ugyanennyi, attol fuggoen, vagytok-e 4en, vagy
hajlandoak vagytok-e idegennel lenni egy szobaban.
Ugyanugy reggelivel, stb.
Persze a mostani Londoniakat erdemesebb nyaggatni, ok tuti okosabbak,
csak ugy latom, Londonban van erdekesebb elfoglaltsag is, mint
a HIX...
diana
------------------------------------------------------------------------
Zwack urnak:
Eddig minden ismerosomnel, es nalam is kotozkodtek a nemzetkozi jogositvannyal,
de azert forditasig nem fajult a dolog. Nalunk azon mult, hogy a ferfi vagy a
noi alkalmazotthoz jutott az ember, a holgy monomaniasan hajtogatta, hogy
"We don't speak this language', a ferfi meg kapasbol elfogadta, noha o sem
volt perfekt magyar. Annyit el kell ismerni, hogy siralmas egy dokumentum
ez a Nemzetkozi Jogositvany, peldaul az ervenyesseg es lejarat szavakat, meg
magat a honap nevet csak magyarul es kezirassal lehet rajta megtalalni.
Talan ma mar jobbakat allitanak ki, az enyem 5 eve keszult.
Gabor
|
Tobb velemeny hangzott el az autovezetesrol, meltatva-kritizalva
egyes orszagok autovezetoinek tudasat.
Hadd tegyem az elhangzottakhoz hozza az en velemenyemet is:
Az USA-ban kellett radobbennem arra, hogy a tudas-nem_tudas nem
megfelelo kategoria a vezetes stilusara nezve.
Uj fogalmat volt muszaj bevezetnem: intenziv- es 'hatter'-vezetes.
Europaban - altalaban, foleg Olasz- es Franciaorszagban - az emberek
intenziven vezetnek, azaz teljes figyelmuket lekoti a forgalom, terveznek,
dontenek, savot valtoztat(gat)nak, eloznek; egygszoval mindent megtesznek
annak erdekeben, hogy elobbre jussanak. Jobbara erzelmekkel rendelkeznek
az autozassal kapcsolatban: imadnak szaguldozni, szeretnek helyzeteket
'tisztazni', alkalmasint kockazatos huzasokkal, vagy eppenseggel utaljak,
vagy felik az autovezetest.
Amerikaban ez alapvetoen mas: az auto VAN, vezetni KELL. Az utakon a 16-18
eves suttyoktol kezdve a 90 eves ma'miig mindenki autozik. Jobbara ugy
mellekesen, egy 'hatterprogramot' futtatva vezetnek. Az autoban megteszik
azokat a dolgokat, amiket 'tisztesseges europai' nem, vagy nagyon ritkan
tesz. Jellemzoek a munkaba autozasok: a dolgozo hat-het orakor megindul
az autojahoz, kezeben ujsag meg egy papirzacskoban a reggeli, telen forro
kaveval, nyaron jeges teaval a termoszban. A holgyek az elobbi felszerelest
meg kiegeszitik nehany elmaradhatatlan dologgal: smink felszereles, fesu(k).
Mi lathato az uton (munkaba indulas)? A vezeto egyszerre telefonal, ujsagot
olvas bogeti a radiot, eszik es iszik, mikozben valami lehullott dolgot
keres, melyen lebukva a pedalokhoz, az autoban. Ha tobben vannak benne,
akkor meg beszelgetnek is; egymas fele fordulva. A gyengebb nem -
persze a viselkedesben is - hozzatesz valamit: az auton talalhato osszes
tukrot - pedig van jonehany: bal, jobb, kozep, sot legtobbszor meg a lebil-
lentett napellenzoben is - magara iranyitja, hogy kelloen kivanatossa
varazsolja magat az ugyfelei, fonokei, munkatarsai szamara.
Ami a figyelmukbol meg marad, azt, es csak azt hasznaljak a forgalom
kovetesere, altalaban a vezetesre.
Ezekutan lehet beszelni a tudasrol, sebessegkorlatozasrol es egyebekrol!
Szerintem az amerikaiak is tudnak vezetni! DE, ne vard el tole azt, hogy
eszrevegye szorultsagodat, netan segitsen. Persze o" maga sem jon kulo-
nosebben zavarba, ha megszorul: majd kijon valahogy a 'helyzet'bol!
(Sok egyeb peldat is sorolhatnek meg, de....)
Sebessegkorlatozas:
A 65 MPH ~ 105 km/h nagyjabol megfelel az europai sebessegkorlatozasi
szokasoknak.
A forgalom sok helyen marha nagy, meg egy figyelmes ember szamara is
megerolteto lehet a tajokozodas ( gondoljatok pl. a Ko:ln koruli
gyurure ), hat meg egy idos embernek! Igy van eselyuk a besorolasra.
Masreszrol, nyilt autopalyan, amolyan kozmegegyezessel ratesznek
10 MPH-t, ami mar megjarja, es meg a rendortol sem kell felni...
/Egy kis szemelyes elmeny: tobbszor jartam meg egyhuzamban a
Budapest-Ju:lich(~Ko:ln) = 1300km-es utat es bizony mondom, hogy
utana jolesett kiszallni az autobol, masnap nemigen lett volna
kedvem ennek meg toredeket se levezetni, pedig szeretek autozni...
Amerikaban azt mondjak, hogy a napi teljesitmeny cca. 6-900 merfold.
En megtettem ezt ket egymast koveto nap is; kibirhato!!!/
(4-Way) STOP tabla == villogo piros lampa:
Neha bossznto, ha tok egyedul vagyok az egesz varosreszben es megis
meg kell allnom, de hasznos:
- mindenkinek meg kell allnia
- aki elobb erkezett (a STOP vonalhoz), az megy eloszor tovabb.
Egyszeru, egyertelmu az algoritmus, nem kell rajta gondolkodni!
Van ugyan - elvetve - jobb-kezes utca is, de avval vagy nem
torodnek, vagy beall a harci gubanc. Bonyolult :-)))
'Mesek' kozlekedesi jelzotablak helyett:
Ez mar nehezebben magyarazhato, de talan ertheto. A jogositvany
megszerzesehez szukseges teszt azt bizonyitja, hogy igenis vannak
ilyen tablak!!! (Ha valaki nem hiszi, menjen el megegygszer vizsgazni!)
Az utakon mar kevesbe: 'DO NOT PASS', 'LEFT LANE ENDS', 'REDUCED SPEED
AHEAD' und so weiter. A tablat (formajat) el lehet nezni, nade elovasni?
Neha egesz kis litaniat olvashat az ember, hogy az adott helyen eppen
milyen sebessegkorlatozas van ervenyben.
A munkaba vezeto utamon a kovetkezoket lathatom:
Speedlimit in Woodridge 25 MPH
50 meterrel odebb:
35 MPH SPEED LIMIT
20 meterrel odebb:
On schooldays 30 MPH
When Flashing 20 MPH
Ez az en gyenge europai mintaju agyamnak sok: 40-nel jarok...
Radar:
Van, a fene ragja meg! Van viszont egy hatalmas elonye: vagy ott helyben
'fo"belonek', megbirsagolnak, vagy egyszer s mindenkorra megusztad. Papir,
foto kesobb mar nem johet!
Jo tanacs az itt autozoknak: ha eszreveszed, hogy (teged) radaroznak,
ne azt latolgasd, hogy le tudsz-e lassitani az eloirt sebessegre, vagy
sem, hanem taposs a fekbe, de rendesen! A radaroknak ugyanis van egy
'kellemes' tulajdonsaguk: kb. 1 masodperc EGYENLETES haladas szukseges
a pontos bemereshez; ha kozben VALTOZIK a target sebessege, a radar
'hibas' meres cimen eldobja az eredmenyt => nyertel.
(A lezeres kutyuket nem ismerem, de annak is biztos kell egy kis
ido. A repulogepes, helikopteres radarozas igen kellemetlen, nem is
beszelve az autopalya burkolataba elhelyezett szenzorokrol....
A legdurvabb azert megis az 'optikai radarozas': az utra markerek
vannak folfestve, a talpas messzirol figyel kukkerral (ala volt SU),
kezeben stopperral es kockas zaszloval: itt nincs kipofazas, ha egy
adott tavolsagot bizonyos idon belul lefutottal, akkor 'nyert'el!
A birosagon..... de erre nem terek ki)
Biztonsagerzet:
Amerikaban, ha ugy vezetsz, hogy szamitasz a partnereidre, akkor
- sajnos - rossz lora tettel! Nem feltetlenul bunkok, meg akkor
sem, ha latszolag radnezve nem vesznek eszre, csak NEM figyelnek:
se rad, se masra; talan eppen egy rettento izgalmas baseball meccset
hallgatnak ( mi lehet azon izgalmas???).
- index, fekezesek (hirtelen): lasd fentebb.
- altalaban igen defenziven vezetnek (ami persze a fentiekbol
kovetkezik):
a (pirosra valto) lampa elott is sokszor latni, hogy egy savban
negy-ot auto all egymas mogott, a nyilvanvaloan kecsegteto 'nyereseg'
nem keztette oket savvaltoztatasra... (gondolom ez otthon egyszeruen
elkepzelhetetlen).
Egy picit mas, de idetartozik: kerekpar. Ez nekem is egy fajo pontom,
mert itt egyszeruen nem divat. Nyugodtan elfelethetjuk a BicikliKlubElnok
ilyen-olyan nyilatkozatat, mert az egeszen addig nem erdekes, amig
az autos kozlekedes egyeduralkodo! Nem a szabalyok tudasa / nem tudasa
az erdekes, hanem az hogy KELL-e, illetve MENNYIen csinaljak. Amig csak
hobbi, es csak nehany ezren kerekeznek, addig csak vitak, erzelmek dulnak
a kerdes korul. Ha (majdnem)minden varosban igaz lenne az, hogy barhova
el tudsz jutni kiepitett KEREKPARUTon, akkor megvaltozik a helyzet auto-
matikusan! Ez alatt ertem azt, hogy a kerekparra is lennenek - betartatott -
eloirasok (fek, lampa, prizma; lasd NSZK, ill. Hollandia). Ha majd a munkaba-
jarok tekintelyes hanyada kerekezni fog, akkor majd eszbekapnak itt is!
/Addig az 'autosokat ki kell irtani' cimu biciklis kijelentes egyenerteku
annak a plakatnak a szovegevel, amelyik a felejthetelenul intelligens
kinezetu Charles Barkaly-t jeloli elnoknek (bar ki tudja ;-) /
Az europai vezetesi stilus, gondolom tobbek szamara ismeros, nem reszletezem.
Altalaban biztonsagban ereztem magam a nagy szaguldok kozott is, en is
figyeltem, 'vigyaztam' a lassubbakra.
Tu-tu,
Udv Miklos
|