> Gabor irta:
> En ezt azota sem ertem, hiszen azert ott nyugatra mar az
> autok nagyresze katalizatorral van felszerelve, igy szennyezo anyagot
> nem bocsajt ki. Ha nincs szennyezo kipufogogaz, akkor nincs szmog sem,
A katalizator nem jelent nullemissziot, a napokban volt egy
cikk rola. Kulonben Budapesten majdnem volt mar
szmogriado, elmaradasa csak annak koszonheto hogy idejeben jott
egy kis szello, es kifujta a buzt (mashova) a varosbol.
Fogashnak:
A Firebird tulaja mondta, hogy hatsebesseges automata, 5literes
motor volt benne, es 1990-koruli tipus lehet. Az erdekelne, hogy
a valto-kuplung (vagy ami megoldja ezt az automataban) hogy
mukodik, hogy van az, hogy allando motorfordulaton gyorsul a
kocsi. Ha nem is konkretan ebben a tipusban, de altalanossagban.
Akos
|
Sziasztok!
Mark ) irta:
>p.s.: A Vectrakat az USA-ban Chevrolet markanev alatt futtatjak, az
>Omegakat is vmi ilyen alatt.
Ami a Vectrakat illeti, ez tevedes, a General Motors (meg) nem arulja az
USA-ban a Vectrat. Azt tervezik, hogy a Saturn uj modelje kozos fejlesztesu
lesz a Vectra utodaval, de nem azonos vele, mert atalakitasokat vegeznek az
amerikai piac igenyeinek megfeleloen. Ami a Vectrahoz meretben legjobban
hasonlit, az a Chevrolet Cavalier es a Pontiac Sunfire, de mindketto
teljesen mas auto, semmi kozos nincs bennuk a Vectraval. Az Omegat valoban
aruljak, megpedig Cadillac Catera neven. Ez az Opel Omega MV 6-os, szinten
az amerikai piachoz adaptalva: mas az eleje, mas a hatulja, kulonbozik a
muszerfal is, es gazdagabb a felszereles. A Cadillacnak ez a legkisebb es
legolcsobb modelje, evvel a kocsival akarjak meghoditani a fiatalabb
vasarlokat.
Berke Tamas ) kerdezte:
>>Henry Ford idejeben meg 70 autogyar mukodott az USA-ban. Ma harom.
>
>Zoltan:
>Melyik az a harom? S mely markak melyikhez tartoznak? Tudja valaki?
Az USA-ban ma harom autokonszern mukodik, ugy is nevezik oket, mint "a
harom nagy" (big three). Ezek:
- General Motors - a hozza tartozo markak: Chevrolet, Buick, Oldsmobile,
Pontiac, Cadillac, Saturn, GMC Truck, Geo (ez utobbi mar csak multidoben, a
Geokat az idei modellevtol kezdve Chevrolet neven aruljak)
- Ford - itt 3 nev van: Ford, Mercury, Lincoln
- Chrysler - o"k is tobb neven futnak: Chrysler, Plymouth, Dodge, Jeep,
Eagle, azzal, hogy az Eagle nev is kifutoban van, lassan megszuntetik, 1-2
even belul mar nem lesz auto ezen a neven.
Ennel a felsorolasnal termeszetesen nem vettem figyelembe a Daimler Benz es
a Chrysler egyesuleset, de mivel a ket ceg tovabbra is onallo lesz,
egyelore nem valtoznak meg a markanevek sem.
Gabor ) irta:
>A katalizatoros cikkrol jutott eszembe, hogy tavaly valamikor volt egy
>szmogriado Parizsban, amikor nem volt szabad autoval kozlekedni egy
>teljes napig. En ezt azota sem ertem, hiszen azert ott nyugatra mar az
>autok nagyresze katalizatorral van felszerelve, igy szennyezo anyagot
>nem bocsajt ki. Ha nincs szennyezo kipufogogaz, akkor nincs szmog sem,
>akkor meg mert volt szmogriado Parizsban? Itt Budapesten meg miert nem
>volt meg sohasem ilyen szmogriado, hiszen itt meg nagyon sok kocsi van
>katalizator nelkul??? Nem ertem..... :-(
>
>Gabor
Ugy tudom, a katalizator nem azt jelenti, hogy nincs szennyezo kipufogogaz,
hanem azt, hogy jelentosen kevesebb van, ill. a termeszetben nehezen
lebonthato gazokat konyebben lebonthato gazokra valtoztatja at (pl.
szen-monoxidot szen-dioxidra, stb). Errol bovebben Fogash irhatna, mint
ahogyan mar irt is az Auto 21-ben. Mindehhez azt szeretnem csak
hozzafuzni, hogy Franciaorszagban meg ugyancsak sok katalizator nelkuli
auto lehet, mivel ok csak nagyon nehezen tertek at a katalizatorra. Amikor
pl. Nemetorszagban mar nem lehetett katalizator nelkuli uj autot venni, a
franciak meg vigan gyartottak ilyen kocsikat a sajat piacukra.
Szmogriado-rendelet pedig Nemetorszagban is letezik, ahol pedig igencsak
vigyaznak a kipufogogazok tisztasagara. Hogy Budapesten miert nincs ilyen
rendelet? Azt hiszem ezt valamilyen "magasabb" forumon kellene
megerdeklodni.
Akos ) irta:
>A het vegen volt szerencsem egy Pontiac Firebird-ben menni, igaz
>csak keveset. Erdekelne, hogy hogyan mukodik a valtoja (6 seb
>automata).
Sem a Pontiac Firebird-nek, sem a testvermodeljenek, a Chevrolet Camaronak
nincs 6 sebesseges automata valtoja, es a kezi valtojuk is "csak" 5
sebesseges, de azt is csak a 6 hengeres motorral lehet kapni, a 8 hengeres
eleve 4 sebesseges automata. 6 sebesseges kezi valtoja a Chevrolet
Corvette-nek van, az automata abban is 4 sebesseges. Ami megzavarhatott, az
az un. "torque converter" (nem tudom a magyar nevet). Ez az, ami egyenletes
sebessegnel 3. es 4. sebessegben kikeruli a hidraulikus kapcsolatot, es
kozvetlen kapcsolatot letesit a motor es a valto kozott, hogy csokkentse a
fogyasztast. Amikor ez bekapcsol, a motor fordulata eshet egy kicsit, es
ugy erzed, mintha meg egy sebesseget felkapcsolt volna. Egyes tipusoknal ez
a kapcsolas egeszen kifejezett, masokban pedig nem lehet erezni. Ha pl.
100-al mesz, es gyorsitani kell, a motor fordulata egy kicsit megugrik,
annal ellenere, hogy meg mindig 4. sebessegben van, de ez a "torque
converter" kikapcsolt. Ha erosebben kell gyorsitani, akkor termeszetesen
atkapcsol 3-asba is.
Es egy par gondolat. A Daimler Chrysler "hazassag" mellett szinte elsiklott
az aznapi masik autoshir, vagyis, hogy a Rolls-Royce-ot megiscsak a VW
fogja megvenni, mivel az ajanlatuk 144 millio USD-al magasabb, mint a
BMW-e. Tudtommal a BMW motorszallitasi szerzodeseben van egy pont, hogy
rovid hataridon belul felmondhatjak a szerzodest, ha a Rolls-Royce gyarat
mas veszi meg, nem ok. Ezek szerint elkepzelheto, hogy a W12-es VW motor
nemsokara a Silver Seraph-ban fog kikotni, sot, olyasmit is olvastam, hogy
terveznek W16-os motort is. A BMW pedig mar tervezheti is a 9-es szeriat.
Udv
Jozsi
Dr. Antal József
Calgary, Alberta, Canada
|