MEA CULPA !
Lattam (a sajat szememmel, de csak a tv-ben) a Natural Gas feliratu
toltoallomast Quebec-ben (miert angolul?). A tolto cso es a
csatlakozo alapjan olyan 100-150 barra saccoltam, az egy pillanatra
feltunt, daruval emelt fem (valoszinuleg acel) tartalybol csak azt
lehetett latni, hogy nagyon nagy (autobusz szamara keszult tartaly).
Sajnos a musor nem muszaki volt, igy tobb zold erdot es lelkendezo(*)
haziasszonyt es varosi tanacsnokot lattam, mint amennyit a
megoldasrol meg lehetett tudni. Az egyertelmu volt, hogy a
tuzeloanyag cella csak fejlesztesi cel (kozel ketszeres hatasfok a
termodinamikai ciklushoz kepest, igy kisebb uzemanyag igeny!), ez
valoszinuleg belsoegesu motor volt. Tovabba beszeltek 10:90 %-os
foldgaz-hidrogen keverekrol(**), de nem emlitettek femhidrides
tarolast. Szoval tanacstalan vagyok. Nyilvan a varosi busz kisebb
hatovavolsaggal is elkepzelheto. Hogy literre arultak-e a foldgazt az
nem derult ki, de vegul is azt is el tudom kepzelni, hogy "benzin
liter egyenertekben" merjek, mert az kozerthetobb mint ha pl. CAD/GJ
vagy CAD/MBTU egysegarat mondanak(***). Megjelent meg egy gazhajtasu
BMW es valamilyen japan auto is, de sok nem derult ki roluk. Ujabb
lelkendezes(*), fejlesztes: tuzeloanyag cella, az atmeneti
megoldasrol semmi konkret. Egyszoval LETEZIK, de azert nem sokat
arultak el rola.
Megjegyzeseim:
(*) A lelkendezes odaig ment, hogy kejjel szivtak be a kipufogobol
erkezo "paradus levegot", mert itt csak vizgoz keletkezik.
Elfelejtettek szolni nekik, hogy NOx is, mert nem tiszta oxigenben
egetnek. Igaz, a foldgaz es a talan hidrogen eseteben alacsonyabb az
adiabatikus langhomerseklet es kevesebb, de nem nulla NOx keletkezik.
(**) Uj ok a lelkendezesre: a hidrogen majd megoldja az energia
gondokat. Nem kozoltek, hol talaltak hidrogen banyat. Persze tudom,
hogy az is valami, hogy a hidrogen kozvetitesevel a lignit, a
nuklearis es a vizenergia is kozlekedesi celra hasznalhato (csak az
elfogult kornyezetvedok meg ne halljak!) forrassa valik, de ez az
atalakitasi lanc hatasfokanak rovasara tortenik.
(***) A betoltott mennyiseg (tomeg) egyebkent is csak legalabb 3
meresbol (terfogataram vagy sebesseg a csoben, nyomas, homerseklet)
szamithato, azaz osszetett meres eredmenye. Ez mikroprocesszoros
vilagunkban nem okoz gondot, de ezen az alapon barmilyen
osszehasonlito egysegbe atszamithato. Nyilvan ez lehet a "benzin
egyenertek" is. (A hagyomanyos benzinkutaknal csak terfogataramot
mernek es emiatt telen olcsobban kapjuk a benzint, persze csak
annyival, amennyire ezt a talajszint alatti tartaly
homersekletvaltozasa okozza. Ez folyadeknal tobbnyire elhanyagolhato,
gaznal nem. Folyadeknal is van kivetel: amikor a tartalykocsiban
atforrosodott benzint lehules elott tudjak eladni. Ilyenkor
gazdagodik a szallito es a benzinkutas.)
Gacs Ivan
|
Sziasztok!
Meglehetosen felzaklato elmenyben volt reszem, de ahogy elneztem a
kornyezetemet, a latvany csak engem haboritott fel, ezert most
elbizonytalanodottsagbol kifolyolag szeretnem a velemenyeteket kerni.
Egyik bevasarlokozpontunkban dekoracios boltra bukkantam. Dekoracio
alatt fokent kitomott allatokat ertenek, hemzsegtek a nyulak, rokak,
facanok es egyebek. Vadasz nem vagyok, igy nem tudom, korlatozzak-e
szerencsetlenek kiloveset, csapdazasat, stb., de eros a gyanum, hogy az
egyebek kozul a bagoly, a szalonka, meg meg nehany madar a vedett
kategoriaba tartozik. Felteve, hogy az elobbiek korlatlanul
gyilkolhatok, akkor legfeljebb a joizlest sertheti, hogy a nyulnak
agancsot biggyesztenek a fejere, puskat a "kezebe", a rokat meg
pincernek es vandorhegedusnek alcazzak (en meg a kulonvelemenyemmel
elmehetek a pokolba), de mi van a tobbivel? Mit lehet ilyenkor tenni?
Hagyjam az egeszet a francba, ezek meg oldokoljenek tovabb nyugodtan?
Udv
Agi
|