Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 799
Copyright (C) HIX
2000-05-30
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 En turelmes vagyok, (mind)  56 sor     (cikkei)
2 Elo-reagalas (mind)  88 sor     (cikkei)
3 Hangvalto (mind)  14 sor     (cikkei)
4 Elado Sztereok, kazettak (mind)  32 sor     (cikkei)
5 tobbcsatornas atvitel (mind)  91 sor     (cikkei)
6 karmesterek (mind)  53 sor     (cikkei)
7 Hazi FM radio (mind)  21 sor     (cikkei)

+ - En turelmes vagyok, (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

bar nem mindig dijazom, amikor teljesen hulyenek neznek...

> Az informacio mennyisegi es minosegi attributumainak a
> formalizalasaval matematikusok fogalkoznak. Pl. Kolmogorov es
> tarsai.Veluk probalj vitatkozni.

Ez nagyon jol hangzik, kulonosen a mennyisegi es minosegi
attributum alkalmas arra, hogy a gyengebb idegzetueket
elriassza... De en nem vagyok ez a fajta, igy megismetlem, hogy a
konkret kerdes az volt, hogy lehet-e a mar digitalizalt adatsorban
"tobb, mint ami benne van", es legfobbkeppen az, hogy ez a tobblet
modosulhat-e atvitel kozben.

> > A hallas is a meres valamilyen formaja! Sosem ragaszkodtam a
> > muszeres mereshez, csupan egy pontosan definialt kiserlethez, ahol
> > egyertelmu, hogy a kulonbseg nem szarmazhat masbol, mint ebbol a
> > bizonyos "vetuletbol". Ehhez pedig pontosan le kell irni a
> > kiserleti osszeallitast, es atgondolni, megvitatni, hogy
> > megfelel-e a celoknak. Tobbszor jeleztem mar, hogy ilyesmiben
> > szivesen reszt vennek, es gondolom akadnanak meg masok is.
> 
> Vegre egy pozitiv reagalas... de korabban arra hivatkoztal, hogy nem vagy
> "vajtfulu".

Hiaba mondogatod, ez egyaltalan nem pozitiv, a reakciod pedig
plane nem az... Szo nincs arrol, hogy hallgatokent vennek reszt.
Sokkal inkabb a kiserleti elrendezes kiagyalasaban, es az eredmeny
ertekeleseben! Nem hagynam pl., hogy a bolha labainak kitepegetese
nevu kiserletnek az legyen a konkluzioja, hogy az egylabu bolha
megsuketul! :) Az az ember, aki megbizhato modon meg tud
kulonboztetni ket rendszert, jelen esetben kivalo muszer lenne, de
egyaltalan nem kell, hogy en legyek: barki jo, "aki hozza az
eredmenyt".

> > Viszont amig az ilyen felvetesekre csak mellebeszeles es
> > kibuvokereses a valasz, addig nem valoszinu, hogy lesz barmi is az
> > egeszbol.
> 
> Kicsit mulatsagos kibuvokeresesrol beszelni amikor szinte barmikor
> megtehetted volna, hogy eljossz es magad gyozodsz meg az allitasaimrol.

Milyen allitasokrol? Mutatsz valamit, es azt mondod, hogy ez ezert
es ezert van, en pedig azt mondom, hogy lehet mas miatt is. Aztan 
jon a parttalan vita...

> Ahogy korabban irtam komplex, hosszadalmas kiserleteket ido hijan nem tudok
> es nem is akarok prezentalni. Mar remeny is van az effektus muszeres
> detektalasara. Ettol fuggetlenul  mod van arra, hogy percek alatt
> bizonyitsam hallas utjan ezt az effektust.

Remeny sokmindenre van... De mint irtam, nekem eleg a hallas is,
csupan arrol kell meggyoznod, hogy a hallas utjan kimutatott
elterest valoban az okozza, amire hivatkozol. Ez viszont eddig nem
tortent meg, az altalam javasolt kiserlet pedig nyilvan a "komplex
es hosszadalmas" kategoriaba tartozik. No ezt hivjak
patthelyzetnek...
+ - Elo-reagalas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt HANGosok,

Kedves Attila,

>Nehez feladatot okoz a lehallgato ter optimalizalasa is. 
>A mikrofonozas jellege donti el, hogy milyen meretu és akusztikai 
>tulajdonsagu helyiseg felel meg a celnak. Amennyiben a mikrofonozassal
>a kozelter lekepzese volt az elsodleges, ugy a forrashely meretet es 
>akusztikai sajatossagait kellene eloallitani a reprodukciohoz. 
>Ha a forras teremhangjai is jelen vannak a felvetelen ugy hangelnyelo
>feluletekkel boritott lehallgato terem volna celszeru, hogy ne alakulhasson

>ki az eredetitol elter masodlagos teremhangzas. 

Imho valamit elfelejtettel. Vagy lehetseges,hogy en nem olvastam ki
belole(d).
Az egesz cikked a hangterrel kapcsolatban egy KVAZI ALLANDOSULT 
ALLAPOTRA vonatkozik,amikor bizonyos (nevezzuk gyors) valtozasok lezajlottak
es minden mar valamilyen modon  STACIONER. Jo,tudom,most megkerdezhetned,
mit ertek gyors alatt. Nem tudnek ra korrekt valaszt adni. A suketszobakban
a 
meresek nagyreszet is allandosult allapotban vegzik. Ez egyaltalan nem fedi
a 
valos eletet, a zene nem egy elore megmondhato informacio,hanem tolunk 
fuggetlenul es kiszamithatalanul valtozik. A valosagban az emberi hallas -
az en 
szereny utan-tanulasom szerint - ugy mukodik, hogy a ful-agy ize kb 2
msec-kent 
frekvencia es ido mintakat vesz. Fura egy analizator vagyunk,nemde? Tobbek 
kozott ezen tulajdonsagunk miatt - s ezt akkor ezt meg nem tudtak a
tudosok,de 
mar ereztek, hogy valami nem stimmel - vezettek be az un. fusion time-t. 
Lenyege az,hogy a kovetlenul (hangsugarzok) erkezo hanghoz kepest keso es 
nyilvan a lehallgato helyseg akusztikajabol adodo,visszavert (reverberant)
hang 
kozott ha egy adott ido eltelik,akkkor a ful-agy maskeppen reagal. Valahogy
ugy,
hogy jobban negligalja a lehallgato helyseg esetlegesen kedvezotlen
tulajdonsagait.
Ne hogy osszekeverjuk,ez nem a fenti 2 msec,hanem ha jol tudom szamszeruen 
valahol  10 msec korul van. Lehet,hogy rosszul tudom ! Tobbek kozott ezert
van 
az,hogy igen jo hangatvivo rendszer SOKKAL KEVESBE erzekeny a lehallgato
helyseg anomaliaira. Hangsulyozom, NEM A FELVETEL helyszinerol van szo,
ott igenis kell az egesz kornyezet,hisz vegul az adja meg a zene
atmoszferajat. 
Ennek az atmoszferanak be kell kerulni a felvetelbe, mert a visszaadaskor
ott 
akarunk "lenni az esemeny " helyszinen. De hat ez evidens.

Mit ertek en a sokkal jobb hangatvivo berendezesen? A felbontasa (talan
mikro-
dinamikanak szoktak nevezni,de lehet hogy ez is egy onkenyes elnevezes) igen
jo
es ami ezzel szorosan osszefugg,a rendszer igen gyors. Olyan hagyomanyosan
ismert parameterek mint frekvenciatvitel,fazismenet (nem  elektromosan
,hanem
mar a hangnyomasra vonatkoztatva ertem ) egyszeruen nem eleg ! Ahogy a 
metematikusok mondjak szukseges,de nem elegseges. Demonstralni lehet,
(es meg is tettek) hogy egy kicsempezett uszodaban egy igen jo lanc a
felvetel 
atmoszferajat mennyire visszaad(hat)ja es ugyanott egy midfi nemcsak
szornyu,
de rettenetesen faraszto hangot produkal. Ugyanezen a lancok ,ugyanezzel a 
felvetellel egy akusztikailag jol csillapitott helysegben  sokkal kevesbe 
kulonboztek ! Magyarazat csak egy (?) lehet: a jo rendszer ilyen szempontbol
kevesbe erzekeny.

>A reprodukcio helyszinen a hangsugarzonak szinten semleges kornyezetunek es

>iranyitatlan sugarzasi karakterisztikaval kellene rendelkeznie, 

Ha a reprodukcio helyszine semleges,az jo, mondhatni igen jo. Ez igy igaz.
Az 
hogy viszont a sugarzonak iranyitatlan karakterisztikaval kell rendelkeznie,
nem
igaz. Az eletben a hangszerek sem gombsugarzok. Nem akarok felremagyarazni 
dolgokat,csak pontositani. Szukseges,hogy a sugarzo pontszeru legyen,de a
az iranyitatlan (gomb) karakterisztika nem szukseges. (Tudom,regen ezt igy
tani-
tottak,de hat azota mar sok minden valtozott. Ez is.) A sugarzo legyen
PONTszeru
es MEGFELELO iranykaraterisztikaju !  S ezzel elerkezhetunk az akusztikai
lehall-
gatokornyezet jelentos merteku "kizarasahoz" azaz az elethubb
reprodukalashoz.

Udv, Istvan
+ - Hangvalto (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haliho !

Udvozlom a t. Tarsasagot. Regen jartam erre, kerdesem lenne az Oreg
Gurukhoz. Azt szeretnem tudni, hogy milyen hangdobozhoz valo a HL 779
S-1 jelu hangvalto panel. Az LP es az FP resze 12 dB/oktavos, a BP resze
6 dB/oktavos.

Tippem szerint valamelyik Orion HS 500-as (HS280-as ?) mutacio lehet, de
sajna a HiFi Magazinok epitkezes miatt "archivalva" vannak, nem tudok
utana nezni.

A valaszok a listara is johetnek, majd odafigyelek :-)))

Koszonettel : Kadlec Istvan
+ - Elado Sztereok, kazettak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!


Jutanyos ellenertek (mondjuk 5-6 kHUF) fejeben megvalnek 
a magyar Sztereo cimu sajtoorganum 1. es 3-34. 
szamaitol (csak egyben!).

Ha vkit erdekel, kerem, irjon a  cimre.

(Jelzem, hogy az emlitett lapok "folyo" aron 
kb. 12,5 kHUF-ba kerultek, es legtobbje ma'r nem
kaphato.)

Tovabba eladnek 18 darab bontatlan es 8 darab hasznalt
metal kazettat. (Hasznalt alatt azt kell erteni, hogy
egyszer keszult ra felvetel, es altalaban meg se lett
hallgatva sohase).
TDK MA 90 6 db uj es 2 db hasznalt
Sony XR 90 4 db uj es 1 db hasznalt
Maxell MX 90 1 db uj es 2 db hasznalt
Maxell MX-S 90 2 db használt
TDK MA 60 3 db uj
TDK MA-X 60 2 db uj
Sony XR 60 2 db uj
Maxell MX 46 1db hasznalt

Orulne'k, ha vki egyben vinne'  az egeszet.
Kb. 6-7 kHUF-ra gondoltam (bar nemigen ismerem
az arakat).


Udv: Tamas
+ - tobbcsatornas atvitel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Hangosok!

Az erdeklodesek miatt ujra elkuldom, kicsit bovitve az anyagot, remelve,
hogy mindenki igy egyszerre kap valaszt.
A terhatasu rendszerek nehany elvi es gyakorlati problemaja:
Mi a feltetele, hogy a hangvisszaadasi helysegben kialakulo teljes hangkep
a forrashelyben uralkodo eredeti hangkepnek feleljen meg?
A hanghullamoknak minden pillanatban, a helyiseg barmely pontjaban , meg
kell egyeznie intenzitas, fazis és frekvencia összetetetel szempontjaból a
forrashelyseg megfelelo pontjaban eszlelheto hanghullamokkal. Ebben az
esetben van teljes mertekben biztositva, hogy a reprodukalo helyen
tartozkodo megfigyelo az eredeti forrasnak megfelelo termeszetes hangkepet
halljon es az egyes hangforrasok helyerol a valosagnak megfelelo akusztikai
benyomást nyerjen. Ez a kivanalom az eredeti forrashellyel azonos meretu es
kidolgozásu helyiseget igenyelne, valamint vegtelenul sokcsatornás atvitelt.
Ketdimenzios megoldasra egyszerusitve a feladatot egyetlen keresztmetszetben
olyan hangnyomas eloszlast letesithetünk amely a hanghullamok terjedesi
viszonyai folytan az egesz helyiség hullámeloszlasara nagymertekben
hasonlit - de meg igy is vegtelen sok csatornara lenne szukseg. A
gyakorlatban azonban csak korlatozott szamu csatorna megvalositasara van
lehetoseg.
Kezdetben egyetlen csatornat alkalmaztak, melyben a forraskörnyezet nem
jelenik meg, sot az alkalmazastól függoen zavaro is lenne a kornyezeti
hangok jelenléte. (Pl.:telefon)
Az egycsatornas fejhallgatos valtozatot monauralis, a hangszorost
monofonikus atvitelnek nevezzuk.
A ketfulu hallas mintajara alakitottak ki a ketcsatornas
mufejes-fejhallgatos binauralis rendszert. A fej arnyekolo hatasat szimulalo
felvevomodszer csak fejhallgatoval ad elegseges terelmenyt.
Ket- vagy haromcsatornas hangszorokon kozvetitett terhatasu hangot
sztereofonikusnak nevezzuk. A sztereofonikus rendszer a hangforrast es az a
koruli teret viszi at az eszlelo kornyezetebe. A lenyeges kulonbseg a
binauralis hangkozvetitessel szemben, hogy mindket fulre hatnak a csatornak,
s hogy az eszleles helyenek a kornyezete visszahat a hangkepre.
A ket vagy harom mikrofonos modszerrel elsosorban a forrasok geometriai
lokalizacioját lehet biztositani. A szterofonikus rendszer a mozgo
forrasokat gyengen tudja lekepezni, legjobban a megfigyelore meroleges
mozgas erzekelheto. Ketcsatornas rendszerben a haromcsatornashoz
viszonyitva - terhatas szemontjabol leginkabb a hangkep kozepe bizonytalan.
A hangforras keresztiranyu mozgasa nem hallatszik egyenletesen, kozepen a
sebesseg nagy, a szelek fele csokken es mintha koriv menten mozogna.
Tavolodas  es kozeledes gyengen nyilvanul meg. Ezen a problemán az egy
pontban rogzitett egymashoz kepest 90 vagy 180 fokban elforgatott,
iranyitott karakterisztikaju (nyolcas vagy vese) mikrofonozassal probalnak
javitani. Ezzel a modszerrel azonban  intenzitaskulonbsegre redukalodik a
lekepzes. Altalaban igaz, hogy a mikrofonozastechnika megvalasztasa a
legproblematikusabb hangmernoki munka.
Tovabbi lehetoseg a teremhangok visszaverodeseinek hozzakeverese az egyes
csatornakhoz, amely az ambiofonianak nevezett effektust okozza. Ezen a modon
az egycsatornas rendszerben is fol lehet kelteni a terhatas illuziojat. A
lokalizáciot azonban minden esetben rontja. Ha a terhatást minden iranyban
lenyegesen novelni szeretnenk, tovabbi terkoordinatak atvitele szukseges. A
negycsatornas kvadrofon rendszer vagy a negy csatornanal tobb surround
rendszerrel a terhatas lenyegesen fokozhato. Azonban az elektroakusztikai
atalakitok minden parameterenek szuksegszeruen egyre jobbnak kellene lenni a
korrekt lekepzes erdekeben a magasabb csatornaszamu rendszerekben. Pl.: a
teremhangok helyes visszaverodéseinek a lekepzesehez a teljes rendszernek a
hangfrekvencias savban nem lehet szamottevo fazistorzitasa. Ezzel szemben a
ketcsatornas rendszer atalakitoiban alkalmazott megoldasok sem mindenben
felelnek meg az ott fellepo kovetelmenyeknek. (2)
Virtualis hangforrasok sokcsatornas megjelenitesehez nem szukseges valodi
terlekepzes szimulalasa. Az elektroakusztikus zenenel a terhatas elemeinek
megvalasztasa teljesen onkenyes lehet. A virtualis tereffektus a kompozicio
resze. A surround rendszer is elsosorban a hangeffektek es a virtualis ter
lesugarzasara alkalmas.
Nehez feladatot okoz a lehallgato ter optimalizalasa is. A mikrofonozas
jellege donti el, hogy milyen meretu és akusztikai tulajdonsagu helyiseg
felel meg a celnak. Amennyiben a mikrofonozassal a kozelter lekepzese volt
az elsodleges, ugy a forrashely meretet es akusztikai sajatossagait kellene
eloallitani a reprodukciohoz. Ha a forras teremhangjai is jelen vannak a
felvetelen ugy hangelnyelo feluletekkel boritott lehallgato terem volna
celszeru, hogy ne alakulhasson ki az eredetitol elter masodlagos
teremhangzas.
A gyakorlatban a mikrofonok altal kozvetitett hangter szelet elegge meggyozo
tud lenni, hiszen a megfigyelo nem mozog a lehallgataskor es ez kituno
illuziot kelthet. A valosagban sem erzekeljuk a ter minden reszet
egyforman - a ful akusztikai lekepzese is reszleges. Ezert nincs is
feltetlenul szukseg a fenti kovetelmenyek teljesitesere, de mindenképpen
figyelembe kell venni, mert manapság hajlamosak elfelejtkezni a szakemberek
errol es valodi haromdimenzios lekepzesrol beszelnek.
Hasonlitsuk ossze a kozvetlen fiziologiai erzekelest a fullel, a
hangrogzites es visszadas problemajaval. Az elso esetben megfigyelo vagy
megfigyelok fizikai jelenlete ugyan akar jelentekeny modon befolyasolja az
eredeti hangteret, a megvaltozott forraster hullamai a megfigyelo(k)
erzekelojenek a fiziologiai sajatossagaival egyutt kozvetlenul eri el
celjat. A hangvevo eszkoznek azonban semleges akusztikai kornyezettel
kellene rendelkeznie a felvetel helyen, ami elvileg sem teljesitheto.  A
reprodukcio helyszinen a hangsugarzonak szinten semleges kornyezetunek es
iranyitatlan sugarzasi karakterisztikaval kellene rendelkeznie, amely nagyon
nehez gyakorlati akadalyt jelent.
Udvozlettel Bese Attila http://www.tele-data.hu/aliscaorange
+ - karmesterek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Zsolt!

Az elozo szamban leirtad fenntartasaidat a karmester-
versenyekkel kapcsolatban, amelyeket teljesen osztok.
Meterre, percre versenyeztetni muveszi kifejezo erot
lehetetlen feladat. Talan a cel nem is ez, hanem az uj
nevek es arcok megismerese. Peter is arcokat, jellemeket
irt le elvezetes beszamolojaban, akik a gesztusrendszert
tekintve kulonbozo iskolakhoz tartoztak - szerinte is.

>Szvsz nem helyes 4 kezzel vezenyelni.

Idemasolok egy reszletet az ominozus Beethoven VII.
boritojarol:

"Az egesz programot Beethoven vezenyelte. Mivel ekkorra
mar teljesen megsiketult, csak a zene hangos reszeit volt 
kepes meghallani. A hegedus-komponista Spohr erdekes
beszamolot hagyott rank a mester vezenylesi modjarol.
Ezen a koncerten - meseli - eloszor lattam Beethovent
vezenyelni. Barmely gyakran hallottam is rola, megis
meglepo volt szamomra. A kifejezes jelzeset igen kulonos
testmozdulatokkal szokta tovabbitani a zenekarnak.
Igy egy sforzandonal az addig a mellen keresztbe font
karjait eroszakos mozdulattal szettarta. Egy pianonal
leguggolt szinte, egyre melyebbre hajolva, amikor a 
hangero csokkent. Crescendonal felemelkedett, tobb
fokkal, mig fortenal teljes magassagaban felugrott, es 
ugyanakkor gyakran ontudatlanul kialtozott is."

Hat nem lehetett semmi latvany! Kivancsi vagyok
vajon a zsuri milyen pontszamot adott volna. :-)

Igen jo koncert volt vasarnap:

Danubia Ifjusagi Szimfonikus Zenekar
Kozremukodott: Réti Balázs (zongora)
Vez.: Heja Domonkos
VAJDA JANOS: Titanic
DOHNÁNYI: Valtozatok egy gyermekdalra
BARTOK: Concerto

A zenekarnak nagyon jo tomor hangzasa volt, mar
amennyire en meg tudom itelni. Heja Domonkos uj
Ferencsikke fogja kinoni magat szerintem. Mindharom
darab igazi akusztikus csemege is volt egyben, a zenei
tartalmon tul. Igen kellemes meglepetes volt kortars szerzotol
(Vajda) ilyen konnyen ertheto es hallgathato muvet elvezni.
Nagy tapsot is kapott. Ugynigy Reti Balazs is, aki a Dohnanyi
darabban nyujtott kimagaslo teljesitmenyt.

Udvozlettel:
Jona Gabor
+ - Hazi FM radio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

* Elnezest, ha ez a cikk ketszer jelenik meg! Mar tegnapelott is
* feladtam, de valamiert megsem kerult be a tegnapi ujsagba.

Olyan kis teljesitmenyu FM radioadot szeretnek beszerezni, ami alkalmas
arra, hogy a hangkartya kimeneterol erkezo sztereo hangot egy csaladi haz
teruleten sugarozza. Magyarorszagon eddig meg csak 2.4 GHz-en mukodo
modelleket lattam, de ezek adasat termeszetesen nem lehet fogni
URH vevovel, hanem csak specialis keszulekkel, amit a radio (gyakran nem
letezo) aux bemenetere kell kotni. Amerikaban viszont talaltam ilyen
berendezest: a  www.fmmarketing.com cimen lehet rola olvasni.
Kerdesem: Magyarorszagon hol es kb. mennyiert lehet ilyen eszkozhoz jutni?
Az USA-ban ilyen kis teljesitmenyu adohoz nem kell engedely, ez igy van
hazankban is? Milyen a hangminoseg ezeknel a keszulekeknel?
Minden informaciot nagyon koszonok.

Udvozlettel:

Winkler Agoston


AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS