Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AZSIA 805
Copyright (C) HIX
2000-08-10
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Shanghai-i varosfejlesztes (mind)  33 sor     (cikkei)
2 kozlekedes es egyebek (mind)  286 sor     (cikkei)

+ - Shanghai-i varosfejlesztes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,

Akit nem erdekel, kerem "pagedownoljon" erosen. Koszi:-))

A shanghai-i metro a Sun Jatszen parktol a Longyang rd-ig megy Pudongban. Ez
eleg rendesen bent van Pudong belsejeben (kb. 20 km-re van a Huangpu
folyotol.). A vonal tervezett vegallomasai a Hongqiao repter es a Zhangjiang
Hi-Tech ovezet. Az utolso nehany megallo a foldfelszinen megy majd, de
ezeket meg epitik. Meg sosem voltam a PD-i jelenlegi vegallomason, igy csak
saccolni tudom, hogy a vonal a Szun Jatszen parktol odaig teljes mertekben a
fold alatt fut, de a vegallomasnal felmegy a foldfelszinre. (Ez itt a
szokas.) Junius elsejetol megszunt a probauzem, beindult a kartyas
beleptetes, a metro rendesen uzemel.

Magasvasut
Azaz a negyes metrovonal (a harmas fold alatt megy majd, a negyesre elobb
volt penz.) Delrol (Longhua) megy Songjiang-ig a Huangpu-Jangce deltahoz. A
vonal all, az allomasok keszen vannak, azt hiszem elfogyott a penz es nem
tudjak azonnal megvenni az osszes szukseges szerelvenyt a nemet
beszallitoktol. Elvileg ez ev oktobereben atadjak. Egyebkent ha jol tudom
osszesen 11 metrovonala lesz a varosnak 2015-re.

Magnesvasut.
Az a bizonyos "legyen gyorsabb mint a japan" vasut... A terv kezd
realizalodni. Harom es fel ev mulva a tevetoronytol megy majd a Pudong
repterhez. Tervezett menetido: 11 perc. (Autoval most 50-70 perc az ut.)

Egyeb varosfejlesztesi tervek. Negy even belul 4 uj hid es 3 uj alagut a
folyo felett ill. alatt. (Szokas szerint a vilag valamilyen szempontbol
legnagyobb hidja es Kina leghosszabb alagutja epul.) Normalis meretekben
Shanghaiban nem lehet gondolkodni! Beteges...

Udv: VB
+ - kozlekedes es egyebek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Most van egy kis idom, ulok a vonaton, gondoltam, irok egy-s-mast
arrol, MIERT gondolom en (es meg sokan) itt Kinaban, hogy sok a hulye.

Az elso, legfontosabb, es legvilagosabb peldaja annak, hogy agyilag
retardalt az itt elok 99.9999%-a, az a barmilyen ajton valo athaladas
civilizalt modon valo vegrehajtasanak keptelensege. Peldak: lift,
tomegkozlekedesi eszkozok, csapoajtok, toloajtok, zsaneros ajtok, stb.
Ugyebar a leglogikusabb, egyben leggyorsabb es legkenyelmesebb modszer
a kovetkezo, ugynevezett "cipzar" elv:

1. Aki epp az ajtonal van, "valaszt" maganak egy partnert (ez Kinaban
nem szuksegszeru, annyian vannak, mint a hangyak, egyszeruen nem tudsz
ugy ajton atmenni, hogy egyedul legyel). Azaz legcelszerubb, hogy
kiszemeled magadnak a hozzad legkozelebb allo (nem feltetlenul
legszimpatikusabb) embert.

2. Varsz egy kicsit. Hagysz idot a masiknak a kezdemenyezesre. Ha X
ido alatt nem nyilatkozik, akkor tied a kezdo lepes joga. Az "X"
mennyisege kulturatol fugg. Europaban par masodpercig illik varni,
es ranezni a masikra, mintegy feljogositva arra, hogy kezdemenyezzen.
Azsiaban a szazadmasodperc mar soknak bizonyul ilyen celokra.

3. Most jon az IF kapu. HA a masik kezdemenyez, es eppen siethetnekje
van, azaz azt mondja, hogy "en megyek" (vagy egyszeruen atmegy), akkor
ezt egyszeruen tudomasul veszed, majd ROGTON a ficko utan te
kovetkezel, te mehetsz (es MESZ IS!).

4. IF (HA) a masik kezdemenyez, es epp kifogtal egy udvariast, azaz
eloreenged, rajtad a sor. Most jon a trukk. Paran azt hihetnek, most
az az ildomos, ha mi ugyanazt mondjuk, azaz "csak On utan". HELYTELEN.
Ugyanis ez egy vegtelen ciklust eredmenyez, ott allhatnak orakig
egymassal udvariaskodni. A HELYES strategia az, hogy ilyenkor meg kell
koszonni az udvariassagot, es MENNI KELL. Utanunk termeszetesen az
udvarias ficko fog kovetkezni azonnal, nem szabad neki meg egy
emberrel ugyanezt eljatszania. Csak eggyel, mindig.

5. Ha a masik nem kezdemenyez, akkor mi a jo strategia? Nos? Barmily
furcsan hangzik, nem 50-50 (az ember ezt gondolna). Azaz nem in 50% of
the cases go, in 50% of the cases let the other one go. Nem. A
matematikailag helyes strategia mindig az UDVARIAS nyitas. Azonnal
engedni kell a masik felet, es rogton utana menni. Miert? Harom
strategia van: 1. Bunko (en megyek), 2. Udvarias (csak On utan), es 3.
Vegyes (50/50, vagy barmi mas aranyban hol az egyik, hol a masik).
Nezzuk meg mindegyiket. 1. Ha rajtam a kezdemenyezes sora, es bunko
vagyok, akkor MEGYEK. Mi tortenik ez utan? A tobbi bunkocska latja,
hogy en mit csinalok, es koveti a peldat. Az utanam kovetkezo ugyanazt
jatssza el a masodik parban, es igy tovabb. Azaz rovid uton
visszavezettuk a modellt a kinaira, azaz teljes kaosz, tumultus,
tapossak, nyomjak egymast. 2. Udvarias: elore engedem a tetova
elvtarsat. Mi a veszely? Hogy az agyatlanja nem tanult cipzar
strategiat, es visszaudvariaskodik. Ez legyen a legnagyobb baj: most
mar rossz peldamutatas nelkul MEHETEK (es megyek is). Ha elfogadja,
akkor utana mehetek en is, es az utanam kovetkezo par latott egy jo
peldat, amit (feltehetoleg, ha van agya), kovet. A kevert strategia
azert rossz, mert kiismerhetetlenne teszi a strategiat, pedig ennek
pont az a lenyege, hogy gyorsan elterjesztheto legyen, azaz
konzisztensnek kell lennie.

No, ez az 5 pontbol allo kis sillabusz valahogy a vereben van minden
altalam ismert es nagyrabecsult europaiban, mar aki vette a
faradsagot, es elvegzett par iskolat. Nem egy ordongos dolog, es nem
is kell hozza matek tagozatra jarni, egyszeru foldmuves is at tudja
gondolni a cselekedete kovetkezmenyeit (legalabbis remelem, ez volna
hivatott megkulonboztetni minket az allatvilagtol).

Kulon bonyolitja a dolgot, amikor az ajto masik oldalan elsobbseget
elvezo "lathatatlan" jatszotarsak vannak (ilyen peldaul a lift, metro,
busz, villamos, stb ajto). Itt a ki- es beszallo felek nem
egyenranguak. A kiszalloknak mindig elsobbseguk van, az ozmozisnyomas
biologiaban megtanult fogalma miatt. Ezt itt Azsiaban 5000 ev utan sem
fogjak fel esszel. Latja a barom, hogy tele a lift, de azert nyomul
be, nem hagyva kiszallni a benne levoket. Vagy a szemeszhez, vagy a
pszichologushoz kene mennie... vagy egyszeruen ISKOLABA.

KOZLEKEDES, mint legjobb pelda.

A kozlekedes egy jo pelda, mert vilagosan mutatja egy tarsadalom
egyuttelesre valo erettseget. Mivel aktiv resztvevoje vagyok az itteni
ugynevezett "kozlekedes"-nek, ezert ugy erzem, elso kezbol,
megfontolando velemennyel jarulok hozza a kinaiak megismeresehez.

Na nezzuk, hogyan is kozlekednek a kinaiak.

1. Gyalogos atkeles BARMILYEN utcan, uton, autopalyan, egyaltalan,
BARHOL. Fejet eloreszegezni, a legkozelebbi kituzott pontot celba
venni. Fejet soha, semmilyen mas iranyba nem szabad forditani atkeles
kozben, meg akkor sem, ha fekcsikorgast, szitkozodast, egyebeket
hallunk. Az atkelest legcelszerubb lassan, komotosan megkezdeni, es
hasonlo utemben vegrehajtani. Nem szabad sietni, az veszelyes! Szepen
lassan, kozben mindig a labunk ele nezve, mert ott van a
veszelyforras, nem mogottunk/mellettunk am! Milyen trajektoriat
valasszunk az uton valo atkeleshez? Hat nyilvan ferdevonalut, az utra
NEM merolegeset (tul rovid ideig tartana az atkeles, "veszelyes"),
hanem lehetoleg sregen, elnyujtott ferde vonalban, az uttal minel
kisebb szoget bezarva, kell athaladni a masik oldalra. Ez megnyujtja
az elvezetet, sokkal tobb fekcsikorgast lehet igy hallani. Ha esetleg
megis elforditanank a fejunket, es latnank, hogy egy gepjarmu gyorsan
kozeledik felenk, semmikepp se gondolkozzunk. Az csak art. Ne merjuk
fel a gepjarmu sebesseget, es legvaloszinubb utvonalat. NE. Ehelyett
kezdjunk el tangozni. Egy lepes elore, ketto hatra, majd ketto elore,
egy hatra. Ez a legjobb strategia a gepjarmu vezetojet teljes
ketsegben hagyni, hogy most vegulis menni akarunk, vagy maradni. Ez is
megnyujtja az elvezetet, mas emberek kozlekedeset a leheto leghosszabb
ideig, legjobban akadalyozni. Na most, ha esetleg zsenialisan
kitervelt atkelesunk megis dugaba dol, egy idegbeteg gepjarmuvezeto
miatt, aki megall, es hangosan elkezd velunk kiabalni, kioktatni
minket a helyes kozlekedesrol, megnevezve felmenoink ivarszerveit, NE
HAGYJUK ANNYIBAN! Vedjuk meg igazunkat! Alljunk meg ott, az ut
kozepen, es toltsunk legalabb fel orat hangosan kiabalva,
gesztikulalva, esetleg, ha van idonk es kedvunk, folyamodjunk
tetlegesseghez is. Ezt mindaddig ne hagyjuk abba, amig legalabb szaz
szajtati nezo ossze nem sereglik. Legjobb, ha bevonjuk a rendorseget
is, ugysincs semmi dolguk. Veluk is vitatkozzunk. Sot, koveteljunk
karteritest, az elvesztegetett idonkert...

2. Gepjarmuvel mellekutrol foutra valo kanyarodas, stoptablaval (egyik
kedvencem). Kozeledunk a fout fele, a mellekutnak vege, az ut vegen
vilagosan latunk egy STOP tablat. Na most, gondolkodjunk kinai modra.
Ki az az allat, aki ide STOP tablat MERT tenni, amikor en jobbra
akarok fordulni? Biztosan valami idiota, NALAM biztos hulyebb, nem
bizok benne. Biztos csak az en szivatasomra tettek ide ezt a tablat.
Nincs rendor a kozelben, szoval magasrol  ezt a talacskat.
Szamunkra az ilyen tablak, meg utfestesek, csak disznek szamitanak,
nem szabad oket komolyan venni. Na most, ez ugyebar egy 90 fokos,
derekszogu kanyar. Semmi gond! Elvegre most lopattuk ezt a Mercedes
600-at, a tolvajnak sikkasztott penzbol fizettunk, jok ezek a nemet
autok, SZERINTUNK be tudja venni ezt a kanyart akar hatvannal is.
Tehat a biztonsag kedveert lassitsunk le 70-re, csak kicsivel tobb,
nezzuk meg, kibirja-e a kocsi. Mar ott vagyunk a STOP tablanal, es
megkezdunk rafordulni a foutra. Balrol jon a forgalom. ISTEN MENTS,
hogy balra nezzunk!!! Semmi esetre sem. Szornyu latvany fogadna
minket. Ott jon tobbszaz auto, egymas utan... borzalmas latvany, ez
mind megakadalyozna a manoverunket. Struccpolitika: ne nezz oda,
nincsenek ott. Vagy, ha ott vannak, majd ugyis lefekeznek, nem
erdekuk nekik sem osszetorni az autojukat. Tehat akar jon ott auto,
akar nem, NEM merjuk fel a sebesseguket, NEM adunk nekik elsobbseget
(meg mit kepzelnek??? mi vagyunk az isten!!), hanem szepen rakanyarodunk
hetvennel az utra, AKARMI TORTENJEN IS. Na most, sajnos kicsit
elszamitottunk a sebesseget, ezert le kell lassitanunk, kulonben
felfordulunk. Mikozben lassitunk, ugyeljunk arra is (ez NAGYON
FONTOS!!), hogy a kanyarodasi iv a leheto legnagyobb legyen. Nem am
csak szepen a legkulso savba bekeredzkedni, ez gyavasag lenne, arcot
vesztunk. A mellekutcabol rogton a legbelso savba szepen.
Villamgyorsan kell megkezdeni a manovert, hogy az ott jovo autok jol
megijedjenek, es gyorsan lefekezzenek. Aztan szepen le kell lassitani,
hogy minel hosszabb ideig szenvedjenek, hogy lelassitottuk a
forgalmat. Hadd anyazzanak csak. Hadd villogjanak, dudaljanak. Mi csak
mosolyogjunk, es araszolgassunk tovabb a legbelso savban. Ha ures az
ut elottunk, akkor semmi esetre se gyorsitsunk. Csak szepen lassan...
Ha szabad/lehet 110-zel menni, menjunk mi csak szepen komotosan 50-nel
a belso savban, kozben telefonaljunk, vagy beszelgessunk. Az utra ne
figyeljunk, hiszen ott ugysem tortenik semmi. Ha valaki jon mogottunk,
hagyjuk, hadd elozzon meg minket jobbrol, mi semmikepp se tagitsunk a
leggyorsabb savbol...

3. Elozes kinai modra. Eloszor is, tapadjunk ra az elottunk levo
jarmure. 10-20 centi boven eleg a tavolsagtartashoz. Huzodjunk ki a
jarmu mogott balra, es villogjunk, dudaljunk neki, ha kell, ha nem. Ha
jon szembe auto, ha nem, ne vegyuk ezt figyelembe. Majd csak
lefekeznek, hiszen nekik sem erdekuk a baleset. Kezdjuk meg az
elozest, kozben vadul villogjunk a szemben fekezo autoknak, sot,
dudaljunk is rajuk, ijesszuk meg oket. Fasza, tokos gyerekek vagyunk,
mindenki lathatja, nem felunk mi semmitol. Az elozes vegeztevel
ugyeljunk arra, hogy millimeterre pontosan az autonk fara a megelozott
jarmu orra elott huzzon be, es lehetoleg minel gyorsabban. Ezt CSONT
URES uton is igy csinaljuk. Ez fontos. Ez olyan ferfias. Majd
megmutatjuk mi ennek a masik autonak, ki az ur az uton. Na most,
miutan befejeztuk az elozest, ezzel megmutattuk, hogy mi vagyunk a
tokos gyerekek, nem muszaj sietni. Lassitsunk le, szepen lassan.
Lehetoleg meg lassabban menjunk, mint elotte. Ha a mogottunk levo auto
elozni probalna, nehezitsuk ezt meg mindenaron. Huzodjunk be az ut
kozepere, vegyuk a szaggatott csikot az autonk ala teljesen. Ha
jobbrol probalna elozni a szemetje, szoritsuk le, es kozben dudaljunk
ra, es razzunk az oklunket. MINDEZEK KOZBEN VEGIG MOSOLYOGJUNK, sot,
ha lehet, VIGYOROGJUNK.

4. Megallas. Fontos, hogy barmikor, barmilyen uton, mindig a legbelso
savban haladjunk. Mi vagyunk a legfontosabb, leggyorsabb resztvevoi a
forgalomnak. Na most, ha meglatunk valamit az ut jobb szelen, azonnal,
hirtelen kormanymozdulattal huzodjunk az ut jobb szelere. Elotte nem
szabad tukorbe nezni, meg valami csunyat latunk ott, mint pl villogo,
fekezo autokat... iranyjelzot SEMMIKEPP se hasznaljunk, csak olaj a
tuzre!!! Ha esetleg iranyjelzot hasznalnank, a mogottunk levok (leven
ok is kinaiak) 100%, hogy nem engednek minket majd savot valtani.
Mellenk gyorsitanak. Erre lassitsunk. Ok is lassitanak, elvegre
kinaiak, es a kozlekedes szamukra egy olyan jatek, ahol be kell
bizonyitsak, amit este az agyban nem tudnak. Lassitsunk tovabb. Jobb
oldali, szemetlada kozlekedotarsunk is lassitani fog, mintha neki is
most epp lassitania kene (kozben elvezi, vigyorog). OK, akkor alljunk
meg. O is megall, neki es epp megallhatnekja van. Kozben mogottunk
autok szazai nem ertik, most mi a franc gond van. Szalljunk ki, es
ussuk-verjuk egymast. Ezzel elmegy par ora, kijon a rendorseg, milyen
jo moka volt...

5. Manualis sebvaltos autoban sebessegvaltas. Induljunk kettesben. Az
egyes csak gyerekeknek van, probaljuk ki, kibirja-e a motor kettesben,
van-e elegendo nyomateka. Ha igen, akkor legkozelebb induljunk
harmasban. Hatha azt is kibirja. Aztan majd cserelunk fogaskerekeket,
nem gond. Indulas utan AZONNAL valtsunk a leheto legrovidebb ido alatt
otosbe. Kozben at is ugorhatunk fokozatokat. A lenyeg, hogy mire mar
az auto a szeduletes 40 kilometer per oras sebesseggel cammog, mi ezt
mar otosben tegyuk. Igaz, hogy az auto majd lefullad, semmi ereje
nincs, epp, hogy csak mozgasban tudjuk tartani, maradjunk otosben. Ha
emelkedo jon, az auto majd lelassul (vacak nemet gyartmany, nem bir
otosben negyvennel felmenni a hegyre), de mi SEMMIKEPP se valtsunk
vissza!!!!!! nehogy mar!!! varjuk meg, mig a motor lefullad. Alljunk
meg, inditsunk ujbol (kettesben, emelkedon probaljuk eloszor
negyesben...) gyorsitsunk, es ismeteljuk meg a fenti hulyeseget.
Valtsunk minel gyorsabban otosbe. Megint lefullad. A fene erti, ezek a
nemetek nem tudnak autot csinalni... :-)

6. Egyenes, vizszintes uton (autopalyan) valo egyenletes sebesseggel
valo haladas. SEMMIKEPP se tarsuk a labunkat nyugodtan a gazpedalon. A
motornak sem szabad egyenletes fordulatszamon porognie. Ez
(valamilyen, szamomra erthetetlen okbol) nem elfogadhato a kinai agy
szamara. Pumpaljunk folyamatosan. A sebesseg soha ne legyen
egyenletes. Ha szazzal akarunk menni, akkor gyorsitsunk 110-ig, es
vegyuk le a gazrol a labunkat. Varjuk meg, mig az auto lelassul 90-re,
es gyorsitsunk vadul, mint allat, amig el nem erjuk megint a 110-et.
Ha az auto nem akar lelassulni 90-re, vagy tul sokaig tart, FEKEZZUNK!
Jo, most megint 90. Gyorsitsunk megint. A lenyeg, hogy a gyomrunk a
leheto legjobban liftezzen. "This is China". Oh yeah!!

Meg irhatnek ezer peldat... a kinai kozlekedesben van kb 10%, ami
megfontolando mas (pl europai) rendszerben is, mert praktikus (mint pl
a lampakhoz szinte mindenutt van hatalmas digitalis visszaszamlalo,
mutatja, hany masodpercig lesz meg piros vagy zold; korforgalom szinte
mindenutt, ahol lehet; feluljarok szazai; bicikliutak szinte
mindenutt; aranylag sok motorbicikli (Franciaorszag es Olaszorszag
ugyancsak felismerte, hogy ez a legpraktikusabb varosi kozlekedesi
eszkoz); stb), a tobbi 90% az BOTRANY. Ostoba, hulye szokasok,
beidegzodesek (standard magyarazat "this is china", mely mutatja, hogy
valoban nincs agyuk, mert ez egy foldrajzi helymegjeloles, es nem
kvalitativ ok-okozati magyarazat arra, ami illogikus, vacak,
kenyelmetlen, stb), melyek raadasul folytonos veszelyforrasok is.

Probaltam egy mondatban osszefoglalni, mi is a lenyege a kinai
kozlekedesnek, es mostanra mar van egy viszonylag kiforrottabb
egymondatos definiciom. Meg nem tokeletes, de lefedi a legfontosabb
teruleteket:

"Idoegyseg alatt a leheto legtobb, kozlekedesben resztvevo
embertarsunk mozgasat a leheto legjobban akadalyozni, mikozben a
jarmuvunk hasznos elettartamat a leheto legjobban megroviditeni, es
az utasaink komforterzetet minimalizalni."

Dohanyozzunk, igyunk sort, palinkat, bunkofonaljunk, es barhol,
barmikor alljunk meg, ha ugy gondoljuk. A belso savban a
legcelszerubb, ha epp valaki hiv minket telefonon. Szepen alljunk meg,
kedvesen beszelgessunk, utana komotosan menjunk tovabb...

Minden erzelem nelkul, a kinainal bunkobb, eletveszelyesebb, ostobabb
auto/motorvezetot meg eletemben nem lattam. A motorrol is irhatnek
regenyeket... de eleg ha annyit mondok, hogy en ket ev motorozas utan
kb ketszer olyan gyorsan odatalalok barhova, mint egy hivatalos
motortaxis. Eszveszto gyorsan kozlekedem ebben az allatkertben. Megis,
a mogem felulo kinai/kulfoldi emberek mind azt mondtak eddig, hogy az
en motoromon abszolut biztonsagban erzik magukat, mig majd
osszekakiljak magukat egy kinai motorjan. HAT EN MEG TUDOM ERTENI.
Ugyanis en minden mozdulatot elobb atgondolok, megtervezek, es csak
akkor megyek bele BARMILYEN helyzetbe, ha 100%-osan biztonsagosnak
itelem, a szamomra rendelkezesre allo informaciok alapjan. Ezzel
szemben a kinai "this is china" ervek alapjan ossze-vissza kozlekedik,
mint golyafos a levegoben. Celtalanul ogyorognek, mint valami narkos
orult. En ultem parszor mogottuk, hat imadkoztam is kemenyen. PEDIG
UGYANABBAN AZ ALLATKERTBEN motorozunk mindannyian. Erdekes modon,
analitikus aggyal el lehet kerulni a veszelyt, "this is china" aggyal
pedig allandoan fejjel mennek a falnak.

Kedvenc idevonatkozo viccem (mar ide is irtam, de hatha valaki nem
hallotta):

Cigany eladja a lovat, masnap a vevo jon vissza, panaszkodva, hogy a
lo vak, hiszen fejjel ment a falnak... Mire a cigany: "Nem vak az a lo
kerem, hanem vakMERO!!!"

Hat kabe ilyenek ezek a kis mokuskak is errefele. Minden nap, minden
percben az eletukkel (es embertarsaikeval) jatszanak. Amibol
tanulhatnank, arra csak hessegetnek, hogy jo ez igy, ahogy van, hiszen
"this is china".

Nem vakok am kerem, hanem BATRAK!! Bizony!! :-)

Na bekesseg,

Benoegz

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS