Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1435
Copyright (C) HIX
2002-04-14
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Kopogasos eges - az igazi okok (mind)  72 sor     (cikkei)
2 Helyesbites! (mind)  14 sor     (cikkei)
3 veteranlista (mind)  8 sor     (cikkei)
4 Re: Re: az "utolso" elozes (mind)  27 sor     (cikkei)
5 Re: elozni tilos tabla (mind)  18 sor     (cikkei)
6 . (mind)  72 sor     (cikkei)
7 re : motor leallas (mind)  17 sor     (cikkei)
8 ipiapacs GXJ-134 (mind)  12 sor     (cikkei)
9 parkolas + tomegkozlekedes + Babetta/kerekparut (mind)  45 sor     (cikkei)

+ - Kopogasos eges - az igazi okok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Nem csak az egester kokszolodasa a problema hanem a szelepek kulso felulete,
az egesteren kivuli felulete.
A szelepek szaranak also reszere es a szeleptanyer felso reszere, a szivo es
a kipufogo nyilasokon keresztul kozvetlen kapcsolatban van az anyagcserevel.
A szivo oldalon a szivorendszeren keresztul a tuzelo es kenoanygok
oxidaciojabol keletkezo kulonbozo szentartalmu vegyuletek rakodnak le [ergo
termeszetes folyamat]. Azert itt a legvastagabban, mivel a szelepek a
legnagyobb hoterhelesu alkatreszek. Ahogyan ez a kokszreteg vastagodik ugy
csokken idovel az motor teljesitokepessege. Mert a sima feluletekre tapadt
durva reteg noveli az aramlasi ellenallasokat ezert nem jut a megfelelo
idore a megfelelo mennyisegu uzemanyag-levego keverek az egesterbe.
Masreszt viszont a lerakodasok kivalo abszorpcios tulajdonsaguk miatt
szivacskent kotik meg a benzint.
Igy gyorsitaskor nem jut a gazadassal aranyos mertekben dusitott keverek az
egesterbe, mert abbol nem az oszes benzin jut az egesterbe.
Azonban elofordulhat az is, legnagyobb meglepetesunkre, hogy gazelvetelkor a
motor elkezd enyhen huzni, vagy nem akar egyaltlan lasulni. Mert a gaz
elvetelekor a szivocsebben csokkeno nyomas mintegy kiszivja az elnyelt
uzemanyagot ebbol a szivacsos retegbol.

A kokszosodott szivooldali alkatreszeken mar nem is homogen toltet jut be az
egesterbe, ezert amolyan dusabb, benzinesebb toltetpamacsok lesznek az
egesterben. Amit ha meggyujtunk, mind mind kis apro robanaskent jelentkezik.
A dugattyuteton, a hengerfalon az egester minden pontjan kifejtve a
detonacios hatast. Ha a fulunkkel tudnank amplitudialis es frenkvencialis
szurest vegezni, hallhatnank is ezeket a hangokat a kulonbozo egysegeken
jelentkezve (hengerfej, motorblokk, dugyattyu, szelepek) kulonbozo
hangformakban.

A nem egyenletes (folyamatos) eges, es a keverekszegenyseg foleg a
"kopogasos" eges jellemzoi. A kokszosodott szeleptanyer, vagy ami ritkaban
fordul elo a kokszosodott egesterfelulet [aki mar szedett szet belsogesu
motort, az tapasztalhatta, hogy az egester hengerfejen talalhato feluletein,
jelentosebben csak a szelepek es ha van, a gyujtogyertya kokszosodik], ha
korabban gyujtja be a kevereket akkor gyujtasi hibak jonnek letre, nem
allitom, hogy olyankor nincsen kopogas, de jelentosen ritkabb eset. Ugyanis
a toltescsere a motorban jelentos homorsekleti valtozasokkal jar [lasd
egyuttnyitasi szog]. Igy sokkal inkabb az egesterbe jutott, mar amugysem
homogen toltet ujbol veszit az uzemanyagtartalmabol.
Veszelyesebb a gyujtogyertya kokszosodasa, mert mintegy hoszigetelo hatast
kifejtve a gyertya hoertekkel kapcsolatos jellemzoiben hozhat valtozast a
lerakodott reteg.
Meg kokszolodo alkatresz a dugattyuteto, amin szinten nem magas
homersekletu, amikor a toltet a motorba jut.

Mar csak azert sem tartom tulzottam valoszinunek, hogy a felhevult koksz
korabban gyujtsa be a toltetet, mert az egyuttnyitas es a toltescsere miatt
lehetoseg van az uzemanyag felszivodasara a szivacsos retegekben, majd
kesobb mikor onnan tavozik a parolgas szinten hoelvonassal jar. Az pedig
csak nem mukodik, hogy amig a tolte a motorba jut, addig is izzasban van a
koksz, de megvarja a szelepek zarasat. Vagy a mar benzinnel megtelt
szivacsos anyag a nyomas hatasara izzasig hevul, egy levegovel es gyorsan
parolgo folyadekkal teli kozegben.

Persze ez az en szereny meglatasom a tanulmanyaim alapjan, lehet ra mondani,
hogy milyen kis reszidovel dolgozik egy motor toltescsereje. De azert egy
lengterjedesi sebesseget ilyen esetben a mozgo alkatreszek sem tudnak
ugymond legyorsulni. Hiszen alapvetoen az alkatreszek mozgasi sebessege
fuggo valtozo.

Egyebkent nem eleg csupan a gyujtas utanallitasa ha csorges jelentkezik a
motorban, szukseges a keverek utanallitasa is. A megadott emisszos
korlatokon belul!

U.i.: Kedves Fogash, elozo ezzel kapcsolatos gondolataimat nem szakkonyvbol
ideztem, mert akkor ott lenne a forrasaim megjelolese, tisztan fejbol a
tanulmanyaim, es a gyakorlati tapasztalataim alapjan irtam. Mint ezt is
fent. Egyebirant koszonom a kritikad, de rajtad kivul senki sem kifogasolta.

Teeby
+ - Helyesbites! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Javitas:
>A kokszosodott szivooldali alkatreszeken mar nem is homogen toltet jut be
az
>egesterbe, ezert amolyan dusabb, benzinesebb toltetpamacsok lesznek

Reszeiben szegenyebb toltet jut az egesterbe.
Igy a nehol alapvetoen idealis keverekkepzesu gocokra ertettem a "dusabb,
benzinesebb" jelzot.

Elnezest a hibaert!

Teeby
+ - veteranlista (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Aki erdeklödik a veteran autok, motorok irant uj lista a yahoon. 
Feliratkozas: 

Kalman

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: 213.193.74.232)
+ - Re: Re: az "utolso" elozes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary]

>  Nem azt mondtam, és próbáltam
> "bemagyarázni", hogy akkor előzöl amikor akarsz ( a szabályosság és
> biztonság szvsz nem egyenlő!), hanem az eredeti!! levélben elhangzottakra
> figyelemmel, 3+ méterért, nem illenék büntetni. (Hacsak tényleg mondjuk az
> a 3 méter nem kereszteződés vagy hasonló akadály természetesen.)

Ofcoz, duhito. Engem is duhitett, hogy Debrecenben egy forgalmas 
parkolo egyik utcajan megalltam, elmentem az automataig, 
megvettem a jegyet, mikor egy ora mulva visszamentem, ott volt a 
buntetocedula. Arra jaro kozteruletesnek szoltam, hogy nem jart le 
meg, mire rohogott, hogy az a resz mar nem fizetoparkolo, hanem 
"csak kulon engedellyel", kint van a tablan. Mondtam neki, hogy a 
"P" tablat lattam, de nem olvasom el a szoveget minden 
alkalommal, amikor erre jarok. Azt felelte, hogy nincs szerencsem, 
de legkozelebb mar biztosan eszembe jut. Most kezdhetnek 
magyarazkodni, de ertelme sincs. Meg mergelodni se. Ez van, 
nem fogunk valtoztatni rajta. Szemet dolog 3 m miatt megbuntetni 
valakit, de joga van hozza. Visszavonni pedig senki nem fogja.
Pont ilyen szemet dolog az is, amikor varoshatar tablatol 10-20 m-
re radaroznak. Meg lehet magyarazni, hogy azert 70, mert nem 
satuzok be a tabla elott kozvetlenul? Meg. Erdekli oket? Nem. Kell 
fizetni? Igen. Szoval igazad van, de nem ersz vele semmit. Ne ragd 
magad foloslegesen.

Tibor
+ - Re: elozni tilos tabla (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> > az alábbiakat írta a következő hírüzenetben:
> ...
> > >> teljesen mellette vagy a Teherautónak, még az út jobb oldalán
> > elhelyezkedő
> > >> előzni tilos táblát
> > >Az elozni tilos tabla jobb ES bal oldalon is kint van.... :-)).
> >
> > Mar ahol, mar amikor. Soxor egymagaban arvalkodik.

En meg ilyet nem lattam, vagy 2 tabla, vagy terelonyilak, vagy 
mindketto, esetleg bukkano vagy kanyar, amiknel viszont nem kell 
kulon jelzes, eleg a zarovonal, mert belathatatlan teruleten amugy 
is tilos elozni. Mivel Fogash mester es masok is mondjak, letezik 
ilyen sik terepen is, termeszetesen keszseggel elhiszem, es 
megkovetem autostarsamat levelem feleslegesen kioktato 
hangneme miatt. 

Tibor
+ - . (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi,
>Hat eleg szomoru, hogy ami mashol hasznalhato legalisan (sot allitolag
>balesetmegelozo hatasa van), az Mo-on "kozbiztonsagra veszelyes" (csak
>tudnam, hogy mivel magyarazzak a veszelyes voltat :-o ).
Azzal ervelnek, hogy ezekkel a szerkentyukkel felderitheted a mozgaserzekelo
radarok helyzetet, ami ugye igaz is. Az meg nem nagyon erdekli oket, hogy
vagy 60 uzenet vetelere alkalmasak ezek a detektorok /mint. pl: utjavitas,
baleset, kod, stb./ mint mondjuk az en Passport8500-asom.
---
>>Honnan lehet tudni, hogy a radioban mukodik az RDS?
>>(Egy Blaupunkt Barcelona RCM83-rol van szo, rajta
>>van az R.D.S felirat meg logo, valamint az, hogy DMS.)
>Tudtommal az RDS annyit tesz, hogy a "D"iszple' mutatja,
>melyik "R"adio "S"zo'l eppen. A DMS valami mutans ge'n lehet.

Koszi, kozben az megfejtodott, hogy a DMS az a CD valto kezelesevel
kapcsolatos.
---
Gabor irta:
"Meg van sok funkcioja, de ami tenlyeg hasznos, az az AF
(alternativ frekvencia), utana hangol a legerosebb adora."
Ilyen AF nyomogomb van rajta, benyomva kigyullad egy "DX" felirat a
kijelzon.
---
>Bekapcsolod, es ha nem azt irja ki, hogy 100,50 FM1, hanem azt, hogy
>Danubius, akkor mukodik. Ilyen egyszeru.  :-)
>
>RDS=Radio Data System, az ado nevet, alternativ frekvenciakat (AF),
>kozlekedesi hireket (TP/TA), miegymast nyomnak a radioadas mellett.
>
>Fogash

Koszi ugyszinten! (Ezen azt hiszem az ARI a kozlekedesi funkcio.)
De ugy latszik, az RDS nem muxik :-((
---
>...
>Ugyanakkor
>varom a konkret tapasztalatokat is, hatha 1x tenyleg
>kiprobalok valamit en is :)
>
>Piece:
>nme1

'92 ota van dizel autom /volt 2 BX es most az XM, valamint 3 evig volt
szolgalati
autom egy Land Rover Defender, ot eve meg Toyota Land Cruiserekkel
dolgozok/, es sosem volt gondom egyetlen telen sem az
inditassal, pedig egyik sem allt soha garazsban. Elforditod a kulcsot, varsz
mig elalszik az izzitast jelzo lampa (mivel ezek oreg motorok), aztan azt
hallod, hogy
KHM-BRUMM-TRAKATOR-TRAKATOR-TRAKATOR... Egyszer szart be a rendszer ezido
alatt: izzito gyertyakat kellett cserelni. Ismerek en is olyan autotulajt,
aki azert nem vett dizelt, mert ugymond: "az telen hidegben nem indul".
Ekkora marhasagot ritkan hall az ember, meg is jegyeztem. Ugyan mi a banatos
kokadt pocsert ne indulna hidegben egy dizel? Ja, hogy jo dizelmotor,  jo
akkumlator, meg jo inditomotor kell hogy legyen az autoban? Haaaat...., erre
mit mondjak? Amugy egy dolgot utalok a dizelben: ha fustol. Az XM motorjan
(hm, '86-os fejlesztes?) mar van kipufogogaz visszavezetes, egy EGR nevu
szerkentyu felelos erte, es a szamitogeptol kapja a jeleket, megis tud
kondenzcsikot huzni egy rovid ideig, ha mondjuk 3-ban megpadlozom 50-nel.
Megoldas: nem padlozom, hanem szepen, fokozatosan nyomom.

Adalekok: citroen szerviz nem javasol semmifele "motorfelujito" adalekot,
igy soha nem hasznaltam. Adagolo, meg szeleptisztito adalekra 2-3 evente
racsapok, ha eppen olyan a hangulatom, meg szep szines a doboza, de lokakat
sem vettem eszre a motor
jarasaban a hasznalatuk soran, es inkabb bizom a jo uzemanyagban, mint
mindenfele szuperlottyben. Az viszont biztos, hogy nem cserelnek egyetlen
PSA dizelt sem masmilyenre!

Udv joe
XM 2.1TD
+ - re : motor leallas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali,

Nekem a favorit motor csinalt ilyet. Volt, hogy csak rantott egyet, 
de sokszor egyszeruen leallt. 
Pl. Hungaria, BS, belso sav, piros lampa. Felretoltuk az elso utcaba. 
Beultem, poccre indult. 
Volt olyan is, hogy mentem 70-el, egyszercsak leallt.visza 4, 3, 2 
hirtelen beindult.

Nekem a gyujtasvezerlo adta be a kulcsot. (kis doboz sarga villammal, 
5-6000 Ft volt a skoda verzio). Magyarul szimplan nem volt szikra.

udv
Tibor
Lantos, Tibor |  
ICQ UIN : 1029460 | SMS :    
/\/\/\/\   A legszebb irasjel a kerdojel (?)   /\/\/\/\
+ - ipiapacs GXJ-134 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali,

Ki a GXJ-134. Az ujpesti eromunel lattam, hadonasztam, meg at is 
szoltam, de a bennulok eletkorabol nem kovetkeztettem tulzott 
emailezesre. Ellenben megallapitottuk, hogy a Garfieldjaink pont 
ugyanugy nyujtjak ki a nyelvuket :)

ADios
TLantos
Lantos, Tibor |  
ICQ UIN : 1029460 | SMS :    
/\/\/\/\   A legszebb irasjel a kerdojel (?)   /\/\/\/\
+ - parkolas + tomegkozlekedes + Babetta/kerekparut (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Szvsz. a budapesti tomegkozlekedes kb. negyes ala'ra all. Tudom, innen
konnyu dumalni, mivel '94 ota itt elek es nem jarok nap mint nap BKV-val
es a nosztalgia mindent megszepit. Cottbusban (110000-res varos) pl. egy
kozepes katasztrofa a tomegkozlekedes. A villamosok szinte mindenhol nyilt
vaganyon jarnak, ami egyben autoknak a savja is. Igy aztan villamossal
ugyanolyan lassu az ember, mint busszal vagy kocsival. En kerekparral
jarok szinte mindenhova (tele van a varos kerekparuttal), igy sokkal
gyorsabb vagyok. Ezzel szemben pl. Bp-en a 4/6-os villamos csak rohog a
koruti dugokon. A "heringesdoboz"-erzes szerintem megvan minden varosi
tomegkozlekedesben a reggeli/delutani csucsban. Igen, a Deli pu-nal a
metrokijaratnal voltak hajlektalanok es emlekszem az athato hugyszagra is,
dehat semmi sem tokeletes.

Cottbusnak egyebkent meg van egy kulonlegessege: ha de'lro"l tamadja meg
az ember a varost a 97-es orszaguton, akkor latja, hogy a villamosnak csak
1 vaganya van, az ut jobboldalan. Viszont kb. 1 km-es hosszon a vagany az
autok savja is. Szoval onfeledten megy az ember a savjaban es jon vele
szembe a villamos. Helyi viszonyokhoz nem szokottaknal ez heveny
adrenalintermeleshez szokott vezetni, mivel szembe meg jonnek az autok
is. :-)

###

Az ut szeli parkolasnal nyilvan nincsen sorompo, itt ilyen napelemes
jegyautomatak vannak, amelyek messzirol is jol lathatok. Az egyetlen
bajuk, hogy csak ermet fogadnak el (legalabbis azok, amikkel en eddig
talalkoztam), kartyat nem. Tovabba van itt valami jogszabaly, hogy a
parkolotol max. 100 (?) meterre kell lennie egy ilyen automatanak.
Odaballagok, jegyet megveszem, kiteszem a szelvedo belso oldalara es kesz.
Ennyi ido alatt nem lehet mikulascsomagot beszerezni, mert esetleg a
smasszer is latja, hogy az automatahoz mentem. Ha meg nem mukodik az
automata, akkor visszamegyek a kocsihoz es beallitom a parkoloorat es
maris torvenyesen parkolok. A masik baj a jeggyel az, hogy hova teszi egy
motoros? Elvileg neki is "jol lathato helyen" ki kell tennie, tehat
kenytelen odacelluxozni, ha nem akarja, hogy elfujja a szel.

###

Teeby, kosz' a pontositast, igy mar ertem a dolgot.


Udv,
marky a germanhonba szakadt neme[s|csek] - 

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS