Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 669
Copyright (C) HIX
2001-04-05
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
		
Kedves HIX Irok es Olvasok!

Talan eszrevettetek, talan nem, hogy az utobbi harom honapban a HIX
uj helyrol mukodott - es az atallas koruli szokasos hibakat leszamitva
sokkal megbizhatobban, mint korabban barmikor.

Mindez a FOTEXNet-nek koszonheto: harom dedikalt gepet - egyenkent 60GB
tarterulettel-, savszelesseget, programozoi es egyeb segitseget ajanlottak.
Az eredmeny, az uj website onmagaert beszel: 11 ev utan vegre a 
TELJES ARCHIVUM ONLINE KERESHETO!

Erdemes meglatogatni:  HIX.hu

Cserebe a weblapokon a FOTEXNet helyezi el a hirdeteseket, es ebbol
remelhetoen jol jar - ha ugyanis nem, akkor kereshetunk uj partnert. ;-)
A penzrol meg annyit, hogy ha lesz bevetel, akkor annak egy reszet
atutaljak. Egyelore nem torom a fejem azon, hogy mi lesz vele, ha lesz,
de eltunni nem fog a zsebemben. Majd ha lesz, akkor szolok, es a HIX
legfobb segitoi (moderatorok, szerkesztok, stb.) eldonthetik, mi legyen vele.

Ettol eltekintve az ujsagok tartalma, szerkezete, moderalasa, stb. nem
valtozik. A FOTEXNet a szerzodes szerint nem szol bele az ujsagok tartalmaba.

Ha barmilyen otletetek, javaslatotok van a fejlesztesre, irjatok az
alabbi cimemre, most van programozoi kapacitas a megvalositasra.

Jozsi. /HIX/ 

Ui.: a mai ujsagok nem technikai okok miatt kestek, hanem mert mindenhova
     bele akartam tenni ezt a levelet
1 Re: Hallucinacio, dogma, egzaktsag (mind)  265 sor     (cikkei)

+ - Re: Hallucinacio, dogma, egzaktsag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Brendel Matyas:  Hallucinacio, dogma, egzaktsag (#659)
~~~~~~~~~~~~~~~
 >Hallucinacio: akkor ezek szerint a legutobb irt allaspontomban
 >megegyeztunk? 
Maradjunk annyiban, hogy allaspontjaink kozelebb kerultek...

 >Mivel a pszichologia tudomany, ezzel itt elismerted, hogy a tudomany
 >modszere alkalmas az en->te tipusu kapcsolatok vizsgalatara, es
 >alkalmas az olyankapcsolatok vizsgalatara is, amelyekben a megfigyelo
 >befolyasolja a megfigyeles targyat. Legfeljebb azt mondhatjuk, hogy a
 >modszer alkalmazasaban korultekintobbnek kell lenni, es a kutatas
 >nehezkesebb.
1. A pszichologianak meg bizonyitania kell az alkalmassagat,
   en egyelore csak az eselyesseget tudom elismerni. [jo nagy
   vakitas volt, amikor egy korabbi irasodban a pszichoFIZIKA
   eredmenyeivel probaltad igazolni a pszichoLOGIA megbizhatosagat.
   Ugye nem kell elmagyaraznom a ketto kozotti kulonbseget? :-) ]
2. A pszichologia csak az emberi oldalat tudja vizsgalni az
   en->te kapcsolatoknak. Ez is fontos ismeret a filozofia es a 
   teologia antropologiai megalapozasahoz, de nem minden...
   A pszichologia a teologia szerepkoret nyilvan nem fogja atvenni,
   de fontos hattertudast nyujt az EMBERROL. Ugyanakkor maga is
   raszorul a filozofiai illetve teologiai megalapozasra.

 >Ezek utan nem ertheto, miert mondod, hogy a misztikus tapasztalatok
 >ne volnanak a tudomany illetekessegi teruleteben. Es meg mindig nem
 >tudjuk, hogy milyen mas modszer volna alkalmasabb, es miert.
A tudomany - autonomiajanak megorzese erdekeben - szandekosan lemondott
a kinyilatkozatasrol, mint megismeres egyik lehetseges forrasarol.
Marpedig a misztikus tapasztalatok vizsgalata pontosan ezt jelentene.
Tehat a tudomany azt mondja, hogy ezzel nem nem kivan fogalalkozni,
mert ehhez minimum ki kellene lepnie sajat keretrendszerebol.
 
 >> A pszichologia egy modszer, amit a vallas (is) alkalmazhat.
 >Akkor a vallas nem modszeres, de hasznal modszereket? azaz
 >olyan onkenyesseg, amely manipulativ ertelemben hasznal modszereket?
1. Attol, hogy a vallas nem _tudomanyos_ modszer, meg modszeres. 
2. Nem a "manupulativ ertelemben" hasznalja a pszichologiat, hanem a
   teologia antropologia megalapozasaban, a lelekgyogyaszatban, a
   csaladpasztoracioban, a szenvedelybetegsegek elleni kuzdelemeben es
   igy tovabb. Nem mintha ezt nem tette volna evszazadokkal korabban
   is, de a tudomany eredmenyeit felhaszalva meg tudatosabban, meg
   eredmenyesebben teheti ugyanezt.

>A magyarazatodat megcafoltad azzal, hogy elismerted a pszichologiai
>(tudomany) megis mekes olyan dolgok vizsgalatara, amely dolog pont
>olyan tulajdonsagokkal bir (en->te kapcsolat), amely tulajdonsagot
>mondtad allitasod okaul, miszerint a tudomany ilyen tipusu
>jelensegeket nem tud vizsgalni. Szoval megcafoltad az indoklasodat.

Nagy a te hited... :-))) De nincs igazad, mert nem cafoltam meg
magamat. Ebbol is lathatod, mennyire nem egzakt dolog a cafolas! :-)
1. A szellemi vilag es az anyagi vilag kozott letazonossagot
   tetelezunk fel, de ez egyben a kulonbseg kimondasat is jelenti.
   Ez a kulonbseg azt is jelenti, hogy a pszichologiai ismeretek
   szuksegeses de nem elegseges feltetelei a misztikus tapasztalat
   tudomanyos vizsgalatahoz, hiszen pusztan a pszichologiara alapozva
   egy epkezlab hipotezist sem tudunk felvazolni... 
2. Mint fentebb is mondtam, a tudomany nem lenne a mai ertelemben vett
   tudomany tobbe, ha a kinyilatkozatast (amikor a szellemi vilag
   megnyilatkozik) a megismeres forrasanak tekinti.

 >>a filozofia nem a megismert igazsagrol szol, hanem arrol az
 >>igazsagrol, AMIVEL megismerunk, ami megelozi a megismerest.
 >pontosabban a megismeres modszererol szol. tehat a megismeres
 >metatudomanya, tu daselmelet. rendben. no de mi akkor a vallas? a nem
 >megismert dolgokrol szol, vagy a megismert, de igazolatlan dolgokrol?

Kezdjuk ott, hogy a filozofia nem csupan a megismeres modszererol szol,
mert foglalkoznia kell azzal is, hogy mi a megismeres, miert lehetseges
a megismeres, mi a bolcsesseg es igy tovabb. Amirol te beszelsz, az a
filozofianak egy vekony szelete csupan. Sajnos, olyba tunik hogy csak
ennyi fer a szemellenzod latoterebe.

A vallas egy kozossegi eletmod, tehat inkabb azt firtassuk: mi a
teologia? A teologia figyelme a kinyilatkoztatasra, mint a megismeres
egyik forrasara iranyul. Modszere pedig a filozofiaehoz hasonlo.

>a nem megismert dolgokrol szol, vagy a megismert, de igazolatlan
>dolgokrol? nemmegismert dolgokrol nem lehet jelentessel biro allitast
>tenni, nem igazolt dolgokrol pedig nem becsuletes.

A teologia nem a "dolgokrol" szol, a megismerese es igazolasa pedig
csak sajat keretrendszereben ertelmezheto.

 >>Ellenpelda: tanukkal igazolt igazsag
 >mivel ez igazolt igazsag, es megismert igazsag, ezert elismerted, hogy
 >tudomanyos. persze nem a tudomany fosodrasaba tartozik.
Mar megint ossze-vissza beszelsz! A tanukkal igazolt allitas
egyaltalan nem tudomanyos, hiszen a tudomanyossag harmas kriteriumanak
(1. igazsag igenye, 2. modszeresseg 3. kijelentesek ellenorizhetosege)
csak _reszlegesen_ tesz eleget. (1. igen, 2. nemigen 3. nem)
 
 >de peldaul a tortenelemtudomany nagyreszt ebbol all. tehat ez is
 >tudomanyos, csak legfeljebb mindennapos es kulon hatosag van ra.
Ez is tevedes. A tanukkal igazolt igazsagot pontosan
azert kell _tanuknak_ igazolni, mert tudomanyosan nem ellenorizheto.
Tehat nem tudomanyos. De ezt mar ezerszer megtargyaltuk.

>>Mellebeszelsz, mert itt nem a modszerrol, hanem annak
>>egy-egy elemi lepeserol van szo, ami tehat nem egzakt. QED
>hogy halllhatatlan nagy onmagadat idezzem,osszekevered giziket a
>gozekevel. meghozza az egzaktsag fogalmat a tevedhetoseg fogalmaval, a
>ketto nem ugyanaz. lehet egy modszer egzakt es tevedheto, es minden
>megismeresi modszer ilyen, mert ke ves informacioval es keves
>eroforrassal dolgozik.

Azt a tevesztest, amivel itt engem vadolsz, te magad kovetted el! En az
egzaktsagrol (ill. annak hianyarol) beszeltem, a figyelembe veendo
korulmenyek es feltetelek kimerithetetlensege, es eppen ezert figyelmen
kivul hagyhatosaga kapcsan. Tehat a Popper-fele algoritmusban az

  IF tapasztalat CAFOLJA hipotezist THEN hipotezis:=false

sort nem lehet egzaktul megfogalmazni, mivel mind a tapasztalatot,
mind a hipotezist csak vegtelen hosszu mondatban lehetne egzaktul
megadni. Abban igazad van, hogy az inegzaktsagnak tevedesek lesznek
a _kovezkezmenyei_, de eredendoen nem errol szolt ez a vitaszal.

 >mondok egy peldat a Euklideszi szita-algoritmust a primszam eldontesere.
Ebredj mar fel fel-szendergesedbol! Most a kulso valosag MEGISMERESEROL
beszelunk, nem pedig a matematika absztrakt csinalmanyaival valo
naiv jatszadozasrol.
 
 > Ez a modszer algoritmus tehat egzakt. Az algoritmus egy bizonyos
 > kozbenso lepeseben a hipotezis tevedhet. A falszifikacio vegleges.
Most akkor kepzeld el az algoritmusodat ugy, hogy az oszthatosag
vizsgalatanal is feltetelezed az inegzaktsagot ( a hecc kedveeert
tegyuk fel pl. hogy minden szam eseten csak a szamjegyek osszegenek
oszthatosagat vizsgalod). Kb. ez az eset analog azzal, amirol en
beszelek. Mert nem maga a modszer, s nem a hipotezis a kritika targya,
hanem a falszifikacios lepes maga.  

>>A Popper-fele modszered legnagyobb fogyatekossaga az, hogy
>>valojaban nem is modszer!!! Amig algoritmust nem adsz ujabb
>> es ujabb hipotezisek generalasara, vagy nem igazolod, hogy
>> egyaltalan talalhato hipotezis (amikor mar az utolsot is
>>megcafoltuk...), akkor nem garantalhato, hogy ez a modszer
>>barhova is _vezet_ egyaltalan.

>Dehoggynem modszer, csak nem a felfedezes, hanem az igazolas modszere.
>A pozitivizmus filozofiaja azzal kezdte, hogy e kettot
>kulonvalasztotta, es elismerte, hogy a felfedezesre alkothatok
>modszerek, de a felfedezes nem modszeresitheto, mert az algoritmusok
>itt nem elegsegesek, szukseg van a veletlenre. De az igazolasnal
>egeszen mas a helyzet.

Nem tudom, hogy eszrevetted-e, hogy ugy probalsz ellentmondani, hogy
kozben kenyszerusegbol beismered az allitasom igazsagat. Tudniillik
magad is azt mondod, hogy a felfedezes nem modszeresitheto, marpedig
akkor semmi garancia sincs ra, hogy akarhova is eljutunk.

 >A felfedezes es igazolas kontextusanak megkulonboztetese korai
 >pozitivista eredmeny.

Szerintem is korai ezt eredmenynek nevezni. ;-))) A pozitivizmus ott
bukik meg, hogy a tapasztalatbol es a veletlenbol soha nem lesz
felismeres illetve hipotezis.  Egyebkent meglep, hogy veletlenrol
beszelsz, holott te korabban a determinizmus hive voltal. A ketto
enyhen szolva nem fer ossze egymassal... Mert a veletlent vajon ki 
vagy mi determinalja? :-)))

 >>>a vallas elteres a modszertol.
 >>A biciklizes is elter a tudomanyos modszertol, sot a
 >csahogy a biciklizes nem allitasok megfogalmazasat jelenti. 
A vallas sem allitasok megfogalmazasat jelenti, igy csak talalgatni
tudom, hogy mire gondoltal. Ha a teologiara gondoltal, akkor az a te
keretrendszereden belul axiomatikus tudomanynak tekintheto, amely sajat
axiomaibol kiindulva igazolni tudja allitasait. Ha a kereszteny
hithirdetesre gondoltal, az pedig tanukkal igazolt allitasokra
alapozza allitasait. Ez - tanusag leven - nem tudomanyos igazsag, nem a
tudomanyos modszer eredmenye, igy az nem erv, hogy "elter a tudomanyos
modszertol". Persze, hogy elter.

A "logika szobajan kivul"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
>igen, valoban nem kovettem, hogy ilyen kontextusban irsz. alogika
>szobajan kivul persze nem lehet logikai igazolast szerezni. szerintem
>semilyet sem. viszont ha feltesszuk, hogy lehet, akkor miert ne
>lehetne szimmetrikusan letrol es nemletrol is? miert ne hihetnem,
>miert ne lehetnenek transzcendens tapasztalataim, miert ne lehetne
>belso meggyozodesem, hogy nincs isten?

A helyzet azert nem szimmetrikus, mert a letezok (elvileg)
megtapasztalhatok, a nemlet pedig nem. Tehat a nemletet nem
lehet _megtapasztalni_. 

 >de a tapasztalat csak akkor valik igazolassa (es nem bizonyitekka),
 >amikor a logika felhasznalja. tehat a logika szobajankivul mit jelent
 >a bizonyitek fogalma?
A logika szobajan kivul gyujti, de a logika szobajaba viszi be,
s Nyakas Lacinak legkesobb ekkor ra kellene dobbennie, hogy
elvileg sem hozhatott bizonyitekot, azaz ures kezzel jott be a szobaba.

 >igaznak kell tekinteni azt, hogy: "amikor x-et tapasztalok, akkor
 >valoban x-et tapasztalok". ezt valoban nem kell logikailag
 >bizonyitani, meg sehogy mashogy sem
Most akkor itt Szakacs Tamasnak igazat adtal? :-)))

 >mert az ellentetes felteves megfosztana a kijelenteseket es szavakat 
 >ertelmuktol. ez egy onigazolo allitas, mint Descartes Cogito-ja. es 
 >vegyuk eszre, meg minimalisabb.
Inkabb arrol van szo, hogy a tudatelmeny felfogasa es elso
megfogalmazasa azert nem biralhato felul, mert ez a kivulallonal
_ugyanolyan szintu_ szellemi tevekenyseget jelentene - raadasul a
tudatelmeny azonossaga nelkul.

Metafizika:
~~~~~~~~~~~
 >>azt az erzesem, hogy a metafizikarol olyan elkepzelesed
 >>van, mintha az a vallasos hit szinonimaja lenne... :-)))
 >nem, a vallas szerintem egyaltalan nem szinonimaja ezeknek, es mas
 >fogalmaknak sem, egyedulallo valami, abban egyedulllo, hogy
 >racionalitas, pszichologia, ele tszemlelet, muveszet es a carnapi
 >ertelemben vett metafizika, ami nagyon hasonlit egy igazan jo
 >sci-fi-hez, egyedulallo kotyvaleka. ezert hatasos...

Mar megint eltalaltad szarva kozt a togyet! Ugyanis itt nem a vallasrol,
hanem eppen a metafizikarol volt szo...

 >ok, mondjal egy olyan igazsagot, amely kivul all a logikan, es 
 >mond el nekem, hogy mit jelent az igazsag ogazsag volta ez esetben.
Mar korabban elismerted, hogy igaznak kell tekintened minden elemi
tapasztalati allitast. De a legaltalanosabb megfogalmazas szerint igaz
mindaz, ami az, aminek lennie kell. Mellesleg az igaz es a hamis fogalma, 
a hamis allitas megfogalmazasanak lehetosege a szabad akarat egyik
legkezzelfoghatobb bizonyiteka.

 >harmadreszt fel lehetne tenni egy nagyivu hipoteziskent azt, hogy a
 >vilag logikusan mukodik mivel a tudomany sikertelensege cafolna a
 >hipotezist, ezert carnapi ertelemben nem metafizikai.
Dehogy cafolna! A tudomany sikertelensegenek ezer mas oka is lehet.
Arrol nem is beszelve, hogy a tudomany sikertelenseget vagy
sikeresseget kimondo itelet, illetve maga a cafolas is a logikai 
axiomakon alapulnak.  

 >a harmadik kizart axiomajanak torlese megfosztja a szavakat az
 >ertelmuktol, ugy hogy ennek sokkal katasztrofalisabb az eredmenye.
 >ezzel feladjuk a gondolkodast.
Miert, most az axioma megtartasa ellenere az elektronnal vegzett
elhajlasi kiserletek nem fosztottek meg eredeti ertelmetol pl. a
"reszecske" szot? Vagy az atomfizika az atom szot?

 >>A regi csodakban konnyu ketelkedni, hiszen azok utolag nem
 >>igazolhatok, de azok a _tenyek_, amelyekre mar "ravetul a modern
 >>tudomany fenye" nem vonhatok ketsegbe ertelemes modon
>csakhogy a tudomanyos korulmenyekkoztt vizsgalt furcsa esemenyek
>legtobbjerol az bizonyosodik be, hogy nem csoda, hanem csak
>ismerethianyrol van szo. ezek inkabb kevesbe hihetobbe teszik a regi
>csodakat.

Ez igy, anelkul, hogy megnevezned, hogy melyik vallas milyen
"csodairol" beszelsz, csak levegobe beszeles, vagy pokerbloff! 
Masreszt a csoda/nem csoda kerdese nem tudomanyos kategoria, tehat ne
vakits azzal, hogy ezt barki ellenoriz(het)te volna. En egyebkent
folyamatosan arrol beszelek, hogy a megtortent esemenyek _tenye_
vizsgalhato tudomanyosan, azaz pl. igaz-e, hogy pl. Kispista Joska
meggyogyult lourdesi zarandokutjan, igaz-e, hogy orvosi kezelessel sem
ilyen merteku sem ilyen gyors utemu javulast nem lehet(ett) elerni,
stb. S ha a tudomany a hamis hireszteleseket leleplezi, az nem
csokkenti, hanem eppenhogy noveli az valodi esetek megbizhatosagat,
hihetoseget. Mellesleg ez ugyanigy van a tudomany vs. altudomany
eseteben is.

Cserny Istvan

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS