Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 378
Copyright (C) HIX
2000-03-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: *** HIX FILOZOFIA *** #377 (mind)  166 sor     (cikkei)

+ - Re: *** HIX FILOZOFIA *** #377 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szervusztok!

HF> =======================================================
HF> Felado :  [Hungary]
HF> Temakor: istenerv ( 102 sor )
HF> Idopont: Tue Feb 29 04:32:13 EST 2000 FILOZOFIA #377
HF> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

HF> kedves Sanyi!

HF> 1) amit hallani akartal, azt elismerem, az emberekben el egy istenkep, eleg
 reg
HF> ota, eleg hatarozottan. viszont az mar egyaltalan nem igaz, hogy eleg konzi
szte
HF> ns es egyertelmu istenkep, inkabb mindenfele istenkep.
Mivel Isten vegtelen, nagyon sokfele uton lehet kozeliteni fele, de az
ertelmezesek egyiranyba mutatnak.
HF>  tehat pszichologiai teny
HF> , hogy az ember pszichologiaban eros hajlam van a mitoszra, vallasossagra. 
erro
HF> l irt Jung, Freud, Erich Fromm. no de mi kovetkezik ebbol? semmi kulonos. a
z em
HF> ber tud fantazialni a valosagtol elegge elrugaszkodott dolgoktol.
Ha az ember termeszettudomanyos modon mindenre feltetelez egy
valamikor megadhato valaszt, akkor az emberben letezo vagy a mitoszra,
Istenre is kell hogy feltetelezzen egy ilyen valaszt. A fantazialasnak
is van minden bizonnyal valami oka, funkcioja.

HF> 2) az ember pszichejeben egy csomo igeny es fantaziara valo hajlam van, ale
gkul
HF> onfelebb dolgok nyuzsognaek benne. osi szellemkepek, mondak, mesek, es meg 
osib
HF> b motivumok vannak benne. a legkulonfelebb formaban es valtozatban.
Ezeknek a motivumoknak az osszehasonlito elemzese sokkal kevesbe
kaotikus osszkepet eredmenyez mint gondolnad.
HF>  es mi kovet
HF> kezik ebbol? semmi kulonos. ezen dolgok kozul alegkevesebbeknek van valosag
alap
HF> ja.
Peldaul a bibliai teremtestortenetnek (a 6 naposnak) sincsen
termeszettudomanyos alapja. Viszont teologiai, vilagkepre vonatkozo mondanivalo
ja
annal inkabb. Az ember mar csak ilyen: hajlamos kepekben,
elbeszelesekben kifejezni magat.
HF> 3) ezenkepek kozul a monoteista zsido-kereszteny vagy muzulman isten egyalt
alan
HF>  nem kituntetett. a monoteizmus fokozatosan es igeny szerint fejlodott ki E
gyip
HF> tomban es a kozel keleten.
Nagyon is radikalisan mas a monoteista vilagkep es varatlan a
felbukkanasa is. A Jezus jelenseg meg nemhogy igeny lett volna hanem
botrany es ertelmetlenseg a poganyok szemeben.

4) >>A tapasztalat szerinted csak empirikus, erzeki lehet.
>> Mi a helyzet az empatikus, misztikus tapasztalatokkal.
HF> azok is vannak, a pszichologia azokkal is foglalkozik, megvan a jo oka ezek
nek
HF> az elmenyeknek, de ezekbol az elmenyekbol nem indokolt egy az anyagi vilagt
ol f
HF> uggetlen masik realitasra gondolni. ezek az elmenyek eleg jol magyarazhatoa
k az
HF>  emberi psziche tulajdonsagaival.
Nem feltetlenul parhuzahosan letezo masik vilagra kell gondolni, hanem
evilag szellemi kiteljesedesere. A misztikus elmenyek realitasa es a
Tied egy eredetu es egy iranyultsagu.
HF>  amennyiben ezekbol ertelmesen osszerakhato vo
HF> lna egy masik vilag, es nem lehetne "foldi" dolgokkal magyarazni, akkor a n
orma
HF> l tudomany vizsgalna ezt a vilagot, es meg tudnank ismerni ezt a vilagot. d
e ug
HF> y tunik, errol szo sincs. egyenloe nem indokolt masik vilag feltetelezese.
A tudomany behatarolta a önmaga megismeresi modjait.
5) >> Miert kellene a gondolkodast az altalad elkepzelt
>> racio hatarain belul tartani. A filozofia velemenyem
>> szerint sokszor koltoi modon iranyul a vilagra.
HF> nem szukseges a racio hatarain belul maradni. ki lehet lepni belole. csak t
udni
HF>  kell, hogy akkor mar egeszen mas dologrol van szo.
Nem mas, eppen ez a lenyeg, hanem a meglevo tovabbi megismerese, mas,
de az ember termeszetenek megfelelo modokon.
HF>  ha egy racionalis gondolkod
HF> o allitja, hogy "Isten van" es ez racionalisan indokolt, igazolhato. akkor 
ez a
HF> z allitas tudas, es tudaserteke van.
Csakhogy Isten feltetelezese az ember egzisztencialis allasfoglalasa,
nem pusztan egy ketiranyu, hideg es megfontolt dontes.
HF> ha viszont egy koltoi gondolkodo kijelenti, hogy "Isten van" es e mogott ni
ncs
HF> racionalis gondolkodas, akkor ez enm tudas, hanem kifejezes.
Kifejezi az emberben adottat, ami kenyszeriti a kerdest: honnan
mindez?
HF>  akkor ez muveszet
HF> es nem tudomany, akkor a kolto nem allitja, hogy isten van,hanem ezzel a ki
jele
HF> ntessel ki akar fejezni valamit. latod, akkor egeszen mas dologrol van szo.
 ha
HF> atlepsz egy hatart, akkor tudnod kell, hogy most mar egy masik orszagban va
gy.
A hatar leginkabb Benned van ugy latom.
6) >> Ugy gondolom nagyon bizol a tudomanyban. Az ember
>> termeszetenel fogva sokkal tobbre nyitott, es altalaban
>> megelegszik a termeszetes belatassal. A tudomany
>> ervennyessegi kore nagyon szuk ketrec
>> meglatasom szerint.
HF> errol a termesztes belatasrol szamtalanszor bebizonyosodott, hogy bizonytal
an,
HF> csaloka. a tudomany sem tevedhetetlen, de a racionalis tudasnak megis tobbl
et e
HF> rteke van a "termeszetes belatas"-nal. megis megbizhatobb.
Az emberi egzisztencia szempontjabol mit bizonyit es lat be a
tudomany?
HF>  a tudomany valoban s
HF> zuk ketrec, de pont ebbola leszukitesbol adodoan a tudomanyos tudasnak jol 
megh
HF> atarozott erteke van. a tudosok ha ismerik a tudomanyfilozofiat jobban tudj
ak,
HF> hogy mit csinalnak, mint a tagabb gondolkodasuak.
A jol meghatarozott ertek viszont szukebb ervenyessegi kort is
feltetelez. Van akinek ez nem eleg.
7) >>Az ember eletet, hivatasat kell elore vinnie, az
>> onmagan kivuli cel megtalalasa a feladat.
HF> no igen, ez egy tagadd dolog. de ki mondta, hogy kell? es ha viszont ezt ak
arom
HF> , akkor ki mondta, hogy nekem ehehz szuksegem van Istenre?
Ugy gondolom az emberek habar kotnek kompromiszumokat, de a
tokeletesseg utani vagy ott van mindenkiben. Hol rejtettebben, hol
nyiltabban. A tokeletessegek teljesseget meg ugy hiszem nevezhetjuk
Istennek.
HF>  miert nem lehet ezt
HF> ugy megcsinalni, hogy elfogadom letezonek, amit a racionalis gondolkodas sz
erin
HF> t annak kell mondanom, es a celjaimat ezenletezokben, illetve ezenletezok s
peci
HF> alis szemleleteben, ertekrendjeben talalom meg? miert kell a vagybol letezo
t cs
HF> inalni?
A vagy valamire iranyul, miert iranyulna nemletezo dologra? Akkor az
ember felepiteseben van valami nagyon eredendoen elszurt.
HF> egyaltalan, miert kellene masban megtalalni a celt? magamban nem talalok ce
loka
HF> t? es ha masban,akkor miert nem tarsakban, miert egy trenszcendens apaban?
Mivel magam nem vagyok tokeletes, es egyik ember sem az ezert magamban
es masban sem tudom vegso soron ezt megtalalni. Te vagysz a tokeletes megismere
sre, ami szerinted a racionalis
megismeres. Azert veded ezt, mert ugy gondolod, nincsen ennel
kielegitobb.

HF> 8)
>> Az emberben meglevo vagyakbol, iranyultsagokbol lehet
>> kiindulni. Ezeket tamaszthatjak ala a megismeres altalad
>> kizarolagosnak tartott modozatai.
HF> oriasi hiba a megismerest a vagyak ala rendelni. ezzel megindokoltad, hogy 
en l
HF> etezonek fogadjam el a 90-60-90-es szoke, okos, bombazo, tokeletes felesege
met,
HF>  azert,mert vagyok ra.:)
Ismet a Hofeherke hasonlat...
Viszont a vagyad feltetelzi, hogy lehetseges hasonlo parameterekkel
rendelkezo felesegnekvalot talalni.
>>A valosaghoz vajon hozzatartozik-e Isten, vagy legalabbis a
>>lehetosege. Vizsgalhato-e empirikusan?
HF> a lehetoseg hozzatartozik. nyugodtan mondhatsz olyan elemelteket, amik a 4 
dime
HF> nzion kivuli dolgokrol szol, vagy nem ilyenfajta anyagi dolgokrol, mint a "
fold
HF> i" anyagok. csak egy kivansag van. ellenorizheto, racionalis elmelet legyen

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS