Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 25
Copyright (C) HIX
1998-05-11
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re:motorfek (mind)  60 sor     (cikkei)
2 Re: *** HIX AUTO *** #22 (mind)  11 sor     (cikkei)
3 Re: *** HIX AUTO *** #23 (mind)  15 sor     (cikkei)
4 szmogriado (mind)  10 sor     (cikkei)
5 RE: autogyarak az USA-ban ( 7 sor ) (mind)  23 sor     (cikkei)
6 Opel Kadett-Pontiac (mind)  28 sor     (cikkei)
7 Re: TD23 (mind)  23 sor     (cikkei)
8 Automata valto... (mind)  58 sor     (cikkei)
9 Feltoltes (mind)  144 sor     (cikkei)
10 szmogriado (mind)  6 sor     (cikkei)
11 Reagalasok HIX AUTO#20ra (mind)  32 sor     (cikkei)
12 Re: kat. (mind)  27 sor     (cikkei)
13 Inditas (mind)  28 sor     (cikkei)
14 Opel (mind)  29 sor     (cikkei)
15 Nem szennyezo katalizator + olommentes benzin (mind)  16 sor     (cikkei)

+ - re:motorfek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!
Bocsi a kesoi valaszert, de le vagyok maradva egy kicsit.

A motorfek uzem akkor all elo, ha leveszed a labad a gazpedalrol, es igy
bezarod a pillangoszelepet. Ebben az allapotben ket dolog is fekezi a
motort. Az egyik, hogy a motornak zart folytoszelepen(pillangoszelep) kell
atszivni a levegot, tehat energiat emeszt fel a szivas. A masik az, hogy
zart folytoszelepnel gyakorlatilag csak az alapjarathoz szukseges
benzinmennyiseg jut a motorba. Ez magasabb fordulaton nagyon szegeny(keves
benzin)kevereket okoz. Igy a hengerekben van robbanas, de ez nagyon kis
energiaju, tehat nem hajt. Viszont a hengereknek minden megfelelo utemben
suriteniuk kell. Ez rengeteg energiat emeszt fel es nem ellensulyozza a
robbanas altal szolgaltatott energia, tehat a motort, illetve a kocsit
lassitja.
A zart folytoszelepallasnal nagyon kicsi a gazaram igy nagyon kicsi benzint
tud szivni a motor, hiaba nagy a fordulat.

Ha jol tudom motorfek uzemben csak nagyon keves es nagyon inteleigens
elektronikaval rendelkezo es csak hengrenekenti befecskendezeses motorban
zarja el teljesen a benzint. Ez azert van, mert ilyenkor a motor
gyakorlatilag nem mukodik csak surit.Ha hirtelen gazt adsz, akkor fulladni
fog a motor, mert ujra eletre kell kelnie. Persze ez csak nehany
tizedmasodperc, de erezheto megtorpanst jelentene. A korszeru elektronika
ezt ki tudja kuszobolni foleg azert, mert a befecskendezo fuvoka kozel van
a szivoszelephez. Karburatoros autoban ez gyakorlatilag megvalosithatatlan.
Voltak ra probalkozasok, de iszonyu bonyolultak lettek es a hatas nem olyan
jelentos.

Egyebkent (allitolag) meresek szerint a motorfek sokkal erosebb lenne, ha
motorfek uzemben teljesen kinyitott folytoszeleppel menne a motor es semmi
benzint nem kapna, mert igy jelentosen tobb levegot suritene, ami sokkal
tobb energiat emesztene fel. De ennel a megoldasnal ugyanaz a problema
lenne ami a feljebb leirtnal, hogy gazadasnal, tehat a motorfek uzem
befejezesekor ido kene mire a motor ujra uzemi keveresi aranyt tudna
beallitani. Magyarul kiuriteni magabol azt a sok levegot. Persze sokan
mondhatjak, hogy ezek nem versenyautok, miert baj az a nehany tized
masodperc. De ha arra gondolunk, hogy mit kuzdenek a konstruktorok azzal,
hogy a turbos autokbol "kiszedjek" a turbolyukat, mert az a kedves
vasarlokat nagyon zavarja, holott egy turbolyuk kb a fele annak a lyuknak
amit a benzin teljes elvonasa jelentene. Igy ertheto, hogy nem vesznek
ujabbproblemat a nyakukba, viszonylag kis hatas elerese erdekeben.

Egyebkent az E38-as BMW 325i elektronikaja tudja ezt. Tenyleg erezheto,
hogy bizonyos fordulatig teljesen elveszi a benzint, sot a gyujtast is. De
ehhez egy inteleigens elektronikara van szukseg.

Ha igazan nagy motorfeket akarnak akkor mar evtizedek ota bevett szokas a
teherautokon es buszokon a "Bubu". Ez a jelegzetes hangjarol kapta a nevet.
A hivatalos neve kipufogofek. Ez gyakorlatilag egy levegovel mukodo szelep
ami lezarja a kipufogo csonkt igy a gaz nem tud kijonni es ez folytja a
motort es igy fekezi. 

udv,
				
     __  		  **
  __/_|\_Klem Krisztian ** 
 |__|_|__|  **   **   ***
_(_)__(_)_*************	
mailto:
Telefon:06-30-905-837
+ - Re: *** HIX AUTO *** #22 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Fri, 8 May 1998 21:37:12 EST, you wrote:

>Mit szoltok a legujabb (Chrysler - Benz) fuziohoz?
Katasztrofa. Minden ilyen hir elszomorot, mert attol felek, hogy
eltunik az autok sokretusege, szinessege, egyenisege. Ennel nagyon
botrany csak a Rolls-Royce & VW. 
Kb. mintha a BB pezsgogyar megvette volna Ballantinest vagy
Curvoisert...

Udv:  Zak

+ - Re: *** HIX AUTO *** #23 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Sat, 9 May 1998 21:37:11 EST, you wrote:

>p.s.: A Vectrakat az USA-ban Chevrolet markanev alatt futtatjak, az
>Omegakat is vmi ilyen alatt.
Ez nagyon meglep. Chevrolet micsoda nev alatt? Eddig meg sosem lattam
Chevrolet Vectrat... a Cavalier nem az, Monte Carlo se, Lumina se,
Malibu se, Metro se, Prizm se. Akkor melyik? Tenyleg kivancsi vagyok.

Az Omegat Cadillac Catera nev alatt fut (http://www.cadillac.com) Ez
is egy botrany... Tudnak a jenkik rendes jo autot csinalni, mi a
fenenek importalnak? Raadasul attol, hogy rateszik a Cadilaci
emblemat, meg Opel marad...

Udv:  Zak

+ - szmogriado (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Dr. Antal Jozsef irta:

>Szmogriado-rendelet pedig Nemetorszagban is letezik, ahol pedig igencsak
>vigyaznak a kipufogogazok tisztasagara. Hogy Budapesten miert nincs ilyen
>rendelet? Azt hiszem ezt valamilyen "magasabb" forumon kellene
>megerdeklodni.

Legjobb tudomasom szerint van Budapesten szogriado-rendelet.

Udv: NZ (Afonya)
+ - RE: autogyarak az USA-ban ( 7 sor ) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>Henry Ford idejeben meg 70 autogyar mukodott az USA-ban. Ma harom.
>Zoltan:
>Melyik az a harom? S mely markak melyikhez tartoznak? Tudja valaki?

Hali!
Az a harom az legalabb hat, de nem baj.
Tudniillik a Mitsubishi, a Honda es a Toyota is allit elo amerikai
gyartasunak
minosulo gepjarmuveket. Mindharomnak van csak Amerikaban keszitett
modellje.
A harom "tosgyokeres" amerikai a
Chrysler: Chrysler, Dodge, Eagle (mar nem sokaig, mert honapokon belul
megszunik), Plymouth
General Motors: GMC Trucks, Buick, Cadillac, Chevrolet, Pontiac, Saturn,
Geo (ebben nem vagyok biztos, hogy meg ma is letezik).
Ford: Ford, Lincoln, Mercury


Nem is beszeltunk meg a kicsi autokeszito muhelyekrol (csak igy hirtelen
fejbol ketto: Laforza, Renaissance Cars) es a legionyi kitautosrol

Bye,
NP
+ - Opel Kadett-Pontiac (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

  wrote:
>>Bar a fene tudja mert a GM-Opel hazasssag mar eleg regi es megsincs
semmi
>>ilyesmi. Kiveve a balul sikerult Opel Kadett-Pontiac LeMans kopiat,
amit
>>itt mindenki egysegesen szid.

Teljesen elkeseritesz.... Kivancsi lennnek mit szidnak a jarganyon, mert
most egy ilyet vezetek...:-)
Volt egy Kadett is az eletemben egy evig,- amit elloptak :-(( - es a
teljesen szubjektiv osszehasonlitasban a Pontiac nyer..
Komfortosabb, eddig ;-) kevesebb baj volt vele pl azonos km (bocs,
merfold) utan lenyegesen jobb allapotban van a motorja, jobb allapotban
van a futomuve, nem rohad ugy a kaszni - a hatso kerekek feletti lemez
tokeletes allapotban van, igy a kuszobok is, mindez nem jellemzo a
Kadettekre. Tudon hogy persze mindez a fugg a karbantartastol, elozo
tulajtol (mindkettonel csak a masodik voltam/vagyok..) de ismertem az
elozo tulajokat es kb "azonos modon" bantak az autoval. 

Ha mar itt tartunk egy kerdes :
Ki tudja megmondani miert nem terjedt el Europaban az automata valto? En
azt hittem soha nem tudnek ilyen autot vezetni, de egyszeruen
beleszerettem... Iszonyu kenyelmes es ettol meg lehet dinamikusan
vezetni, a fogyasztas se borzalmas ;-)
Lehetoleg csak az szolja le, aki vezetett is ilyen autot, mert elott en
is idegenkedtem tole... 

Udv,						Zsolt
+ - Re: TD23 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Koszonom a valaszokat Hajdu Csabanak es Buruzs Istvannak.
Ha jol sejtem, akkor a lenyeg az, hogy ha nagyon zavar a dolog,
akkor nezessem meg a porlasztocsucsokat. (Fekete fust nincs.)
Mivel mind a ket level tartalma kozel azonos volt, ezert csak az
egyiket kuldom be - hisz lehet, hogy a problema mast is erdekelt.
*******************
A dieselek hidegen azert fustolnek feheren, mert a befecsk. gazolaj nem
tud rendesen elegni. Ez majd' minden dieselnek sajatja. A kulonbseg csak
abban mutatkozik, hogy mennyi ido alatt hagyja el a fustolest. Ha a
jarganyod nagy gaznal meleden is feheret fustol, akkor elobb-utobb meg
kell nezetned a porlasztocsucsokat. (Alt. a nem tokeletes porlasztas,
vagy a nem megfelelo nyitasi nyomas okozza a feher fustot) Ha
padlogaznal fekete fustot nyom a gep, az azert van, mert az adagolon
beallitott max. uzemanyagmennyiseg nagyobb, mint amit a motor el tud
egetni. Ha a zoldkartyat megkaptad, akkor nem erdemes vele torodni, ha
nem, akkor viszont illik megkeresni egy adagolost. (lasd a tisztasagrol
szolo iromanyom dieseles reszet, K-tenyezo, stb. Ilyenkor rovid idore
elo tudod idezni a teljes terheles allapotat, ezert fustol olyan jol)

Fogash
*******************

Udv mindenkinek: Pepin
+ - Automata valto... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Az erdekelne, hogy
> a valto-kuplung (vagy ami megoldja ezt az automataban) hogy
> mukodik, hogy van az, hogy allando motorfordulaton gyorsul a
> kocsi. Ha nem is konkretan ebben a tipusban, de altalanossagban.

Hi !

Nalam is automata valto kapcsolgat helyettem. Amig kezi valtoval jartam
(vagy 12 evig) en is biztos voltam benne, milyen unalmas lehet az automata,
meg elveszi a vezetes elvezetet, stb... Amiota ilyenem van, biztos vagyok
benne, tobbet nem lesz kezivaltos autom... Szoval erdemes a pudingot
megenni, mert csak akkor derul ki milyen.

Gyorsitaskor valoban szinte meg sem moccan a fordulatszammero, beall egy fix
pontra es csak a sebessegmero kuszik felfele, meglehetosen... Ekozben a
muszerfalra nyugodtan tehetnel egy szinultig tele pohar vizet, legfeljebb a
gyorsulas merteketol jonne ki a viz belole. Ilyen finoman keptelenseg kezzel
valtani. A valtas nagyon gyors es lagy, mindenfele felporgetesek nelkul.
Eleve a viszko-kuplung hallatlan flexibilis csusztatast tesz lehetove, meg
hiaba nyomod a gazpedalt allando szogben, az automata valtobol is jon egy
szal a gazbowdened melle, amivel "felulbiralja" a vezetot.

A viszko kuplung egy ugyes talalmany: Ket "felgomb" egymassal szemben,
mindket felgombben lamellak sugariranyban, kb. mint a citromgerezdek. Ebben
a szerkezetben olaj van, ami a fordulatszam emelkedesenek hatasara egyre
inkabb kimaszik a felgombok szelere, mintha egy pohar vizet forgatnal. A
meghajtott felgomb egyre inkabb kezd belekapaszkodni az allo masikba es az
olaj miatt lagyan teheti ezt. A szaraz, egytarcsas  tengelykapcsolonal nem
nagyon van csuszas. Amig tartod a labaddal a holtponton akkor csuszik, utana
pedig igen stabil tapadas van csak...

Az automata valtok egyik hatranyanak szoktak emlegetni azt a mellekhatast,
amit a viszkokuplung okoz: kis fordulatnal is egy picit hajtja a masik
felgombot. Ezt nevezik "kuszasnak", vagyis lepesben megy elore az auto
alapjaraton, egyebkent fekezni kell folyamatosan, vagy uresbe tenni. Nekem
eddig ez tetszett inkabb, nagyszeru dolog csucsforgalmi araszolasban, meg
emelkedon megtartja az autot mindenfele fek nelkul. Nincs kezifek ki -
repulostart az emelkedon torteno indulaskor.

Azt hiszem ertem mar, az amerikaiak miert hasznalnak az otvenes evek ota sok
automata valtot...

Meg egy utolso gondolat... Amikor megtudtam, hogy a kocsim automata lesz
utananeztem egy kicsit es szomoruan tapasztaltam, hogy a fogyasztasa vagy
fel literrel tobb lesz (2.3 TD). Ezek utan meglepodve tapasztaltam tobb
gyari
kezikonyvben, hogy a fogyasztasa *alulmarad* a kezi valtoshoz kepest.
Indokkent az szerepelt, hogy itt nincs motor felporgetes-visszaengedes,
vagyis a valto sokkal nagyobb sulya ellenere is kisebb fogyasztas jon ki. Ez
meglepett engem is.

Hogy elvenne a vezetes elvezetet ?  Legalabb tobb idom van nezegetni a meleg
ido miatt latvanyosabban oltozo holgyeket az utcan...  :-)

Remelem nem voltam tulsagosan hosszu...

Bye: Antal Attila
http://www.externet.hu/AAS
+ - Feltoltes (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Meg mindig van, akit erdekel a szoveg? Elkuldok egy nap egy ilyent, es
aznap mar apro hozzafuzeseket nem fogad el a hix (sorlimit =199). Na
mindegy, ez az en gondom.

Szoval feltoltes:

A motorkonstrualasnal ismeretes egy mutatoszam, az un. effektiv
kozepnyomas. Ez egy egyenertek, ami a hengerben uralkodo nyomasertekek
atlaga. (kellene hozza egy diagram, de csak csatolva tudom elkuldeni.
Azt meg nem fogadja el a hix. Ha valakit erdekel =magan emil) Lenyeg,
hogy ez az eff. kozepnyomas szorozva a loketterfogattal es szorozva a
fordulatszammal (hu de regen tanultam!) adja meg a motorunk elm. max.
teljesitmenyet. (a hatasfokokkal (thermodinamikai, mechanikai, stb.)
csokkentve pedig a tenylegest) A loketterfogat fix, a fordulatszamot
illik valami emberi szinten tartani, ezert cel az eff. kozepnyomas
novelese.

Amikor az elso Otto ill. Diesel-motorokat megepitettek, akkor a
toltetnek a hengerbe jutasat mindig a kulso kornyezeti nyomasra biztak,
ezert a gorbeben (majdnem az osszes szivo motornal) maradt egy negativ
terulet, ami a toltescsere-munkavegzes energiaszukseglete. A szamunkra
hasznos munkavegzest (az uz.ag. elegesebol) a poz. teruletek testesitik
meg. Ennek a teruletnek a nagysaga  a hengertoltet munkavegzo
kepessegetol (mekkorat robban?) fugg. Ha jo nagy a suritesi arany (1:10,
1:11, esetleg tobb), akkor no ez a kepesseg. Korlatja Otto-motornal az
uz.anyag kompresszioturese (ongyulladas, kopogasos eges), es minden
motornal a mechanikai jellemzok. Tul nagy surites eseten veszelybe kerul
a hengerfejtomites, ill. nagyot suriteni hosszu lokettel lehet, ami
viszont nem kedvez a magas fordulatszamoknak.
A suritesi arany mellett lehet torekedni a gazcsere optimalizalasara.
Ennek erdekeben epultek a keresztobliteses hengerfejek, felgomb alaku
egesterrel (a motor egyik oldalrol sziv, a masik fele kipufog. Ha jo
gombolyu egesteret akarunk, a 2 szelep nem lehet parhuzamos, 2 vez.mu
tengelyre van szukseg= DOHC (Double OverHead Camshaft=kb. dupla felso
vezermu)(Ha mar itt tartunk: OHC ugyanaz 1 tengellyel, OHV=OverHead
Valving, felulszelepelt, vez.mutengely oldalt (Skoda, Dacia, regi am.
V8-ak). Letezett meg SV= Side Valving, oldalszelepelt motor is, ahol a
hengerfejben csak a gyertya es egy a hengerfurathoz kepest asszimetrikus
egester-melyedes kapott helyet. A szelepek a henger mellett felfele
alltak, baromi rossz aramlasi viszonyokat keltve. Szerencsere mar nem
divat.pl:Zil-156)
A szivo es kipufogo keresztmetszetek novelese szinten a gazcsere
konnyiteset szolgalja, ezert szulettek a 3-4-5-6 szelepes motorok. (Ahol
paratlan, ott a szivobol van 1-el tobb.) (A 6 szeleppel a Maserati
probalkozott, ki is hozott 2000 cm3-bol 305 LE-t, (szeriaba!), de egy
ilyen hengerfejet annyira nehez megonteni, ill. uzem kozben rendesen
huteni, hogy felhagytak vele.)
A szivocsoben nem allando a gazok aramlasa. Idorol idore megtorpan, majd
ujra megindul a gazoszlop. Emiatt longitudinalis (nyomas)hullamok
alakulnak ki a szivorendszerben, biz. korulmenyek kozott allohullamok.
Ha jol meretezzuk a szivocsovet, akkor az igy keletkezett allohullamok
magasnyomasu pontjainak helyet is tervezni tudjuk. Igy a szivoszelep
nyitasakor nem kell (akkorat) szivni szegeny motornak, hanem az ott allo
nyomashullam beleloki a levegot a hengerbe. Ez a rezonanciafeltoltes.
Dieselmotorokon eleg gyakori. Ugy nez ki, hogy minden hengerhez azonos
hosszusagu, lehetoleg egyenes cso vezet a rezonanciakamrabol, ami
szinten viszonylag szabalyos alaku. Lasd Raba-MAN motorok. (Azok a
regiek, amelyikek olyan hulye mely hangot adtak ki elhaladaskor, mintha
mindjart betornenek a haz ablakai. Oregebbek talan emlekeznek ra.)
A gazlengesek kihasznalasa mellett pesze mi is tehetunk arrol, hogy a
gazcsere eredmenyesebb legyen. Ha a kornyezetinel nagyobb nyomassal
juttatjuk a levegot a szivocsobe, akkor az egesz diagramunk (foleg a
gazcsere-munka negativ terulete) elcsuszik a magasabb nyomas iranyaba,
vagyis no az effektiv kozepnyomas. Amellett a tobb levegohoz tobb
uzemanyag jar (lasd: tisztasag c. cikk), a tobb uzemanyag pedig magasabb
nyomassal eg el. Egesi csucsnyomas no= eff. kozepnyomas no=telj. no.
Korlatai a szerkezet mech. szilardsaga, ill. a kompressziotures. Az
eleve feltoltottre tervezett Otto-motorok alt. alacsony (1:7-1:8)
suritesi aranyuak, mert bele van kalkulalva a feltoltes miatti
nyomasnovekedes. Dieseleknel hatar a csillagos eg. (ujra leirom, hogy a
szeriaban 0,9 barral nyomott Merci kamionmotor versenyen 4,5 bar
toltonyomassal uzemel, es kibirja)
A feltoltest tobbfelekeppen meg lehet oldani.
1. Mechanikus feltoltok ("kompresszorok") Kezenfekvo, hogy a
fotengelyrol hajtsunk meg egy valamilyen legsurito eszkozt, ugyanugy,
mint pl. a generatort. Erre mar kb. a 20as evekben rajottek, es vadul
epitettek is az ilyen motorokat. A gond csak az, hogy a korai feltoltok
tul nagy teljesitmenyigenyuek voltak. Igaz, hogy egy regi Roots-fuvo
hozott 30LE-t, de 15-18 kellett a hajtasahoz. Igy a tenyl. telj.
novekedes csak 12-15 LE volt. A masik korlat a viszonylag kis
nyomasnoveles. 1-1,1 barnal nem nagyon tudtak tobbet nyomni. A kb. 70
oktanos benzinnek ez is eleg volt. A kulonbozo alkoholok viszont jobban
birjak a kompressziot, ezert folyt a kutatas a jobb feltoltes utan.
2.Megjelent a turbofeltolto. Ez egy kozos tengelyre szerelt turbina
(amit a kipufogogazok energiaja hajt meg) es egy kompresszor alkotja a
turbofeltoltot. A gazok korabban karba veszo energiajat hasznaljak
munkavegzesre, emiatt a hajtashoz kulon teljesitmenyigenye nincs. A
fordulatszamaval aranyosan (meghat. karakterisztika szerint) no az
altala eloallitott nyomas. Ezert mindig epitenek utana egy
lefujoszelepet, ami nem engedi a nekunk tetszo ertek fole noni a
toltonyomast. Persze ezt a csavart lehet (ERZESSEL!) csavargatni. Ha
sokat csavar rajta az ember, akkor egyszer jol kiporgeti a motort, es
elrepul a hengerfej...
A turbo 80-100.000/perc fordulaton jar, es a kip. gazok homerseklete+a
masik oldalon a nyomasnoveles miatt baromi melegen uzemel. A kip. oldal
kepes vorosen izzani, ami 7-800°C-t jelent. Ezert nem mindegy, milyen
olajat ontunk a turbos motorba. A feltoltoben siklocsapagyak vannak, es
roppant erzekeny a jo kenesre.(Jo turbot gyartani a vilagon kb 3-4 ceg
(KKK, Garret, IHI) kepes) A turbo hatranya, hogy igazan egy adott
uzemallapotra lehet tervezni. Terheles nelkul jaro motor kipufogo
gazainak nincs eleg energiaja, ezert nem tolt. Alacsony fordulaton, nagy
gazt adva van energia, de keves a gaz, ezert szinten nem inditja meg a
feltoltot. Ha a turbot kis gazmennyisegre tervezik (pl.: Ford Probe max.
toltonyomas 1500/perc fordulattol), akkor nincs "turbolyuk", hamar
reagal a motor, nagyobb fordulaton viszont nem erezni a hatasat. Masik
veglet, amikor nagy turbot epitenek fel. Ilyenkor kis fordulatokon
erotlen a motor, aztan jon a lorugas. Ez a klasszikus turbo-stilus. Ha
rendesen akar az ember autozni, akkor meg kell neki tanulni bal labbal
fekezni, hogy a jobb mindig a gazon legyen. (A verseny-turbok mind
ilyenek). A turbo hianyossagait kikuszobolendo tobb megoldas is
szuletett. A Scania egy rettenetes fogaskerek-attetellel a fotengelyre
is rakototte a turbot, igy kis fordulaton mech. feltoltokent uzemel. A
fordulat novelesevel egy szabadonfuto leold, es vigan porog hagyomanyos
turbokent. A Bugatti EB110-en 4 turbot alkalmaztak (hengersoronkent
(V12) 1 kicsi es egy nagy tolto van). A kicsik hamar reagalnak, a nagyok
pedig hozzak a teljesitmenyt fordulaton. Nagyon draga megoldas, es sok
helyet igenyel. Az Audi V6-TDi motorjan a turbina geometriaja
valtoztathato. A jarokerek palastja korul elhelyezett lamellak, terelok
fokozatmentesen allithatoak. Ezzel el lehet erni, hogy a kis mennyisegu
es energiaju gaz is hatekonyan jarassa a turbinat, de nagyobb
gazmennyisegeknel se jelentsen kip. oldali fojtast a turbo. Az atmenet
fokozatmentes, tehat nincs erzekelheto lepcso a teljesitmenyleadasban,
egyszeruen minden fordulaton bivalyerosnek tunik a motor. (egyszer
vezettem ilyent, megy, mint a marha.)
A turbo hatranyainak kikuszobolese a 80-as evek vegen ujra a mechanikus
feltoltesek fele terelte a figyelmet. Idokozben a mech. feltoltok
hatasfoka annyit javult, hogy erdemesse valt veluk foglalkozni. Tobb
iranyba is elindultak, ujra elovettek a Roots-fuvot, de uj konstrukciok
is szinre leptek, mint a G-tolto.
A G-tolto a rotor alakjarol kapta a nevet, mert az ugy nez ki, mint a
nagy nyomtatott G betu. Vagy mint amikor a gyerekek a papirzaszlot
felcsavarjak a hurkapalcikara. Ezt a "palcikanal" fogva elkezdik
forgatni, a levego belearamlik a spiralba. Megy befele, de a res egyre
szukul, surusodik a levego, ezert no a nyomasa. A kozepen
tengelyiranyban ezt a nyomast ki lehet vezetni belole, es mehet a
szivocsobe. Elonye, hogy baromira kompakt modon beepitheto, meg egy VW
Polo motorja mellett is elfer (Polo G40, 1300 cm3, 113 LE)
Mostanaban vette elo a kompresszort a Mercedes, a Jaguar es az
Aston-Martin is, es az ilyen jarganyaik fogadtatasa is eleg kedvezo.
A dragster-technika mindig is kompresszort alkalmazott, embertelen
teljesitmenyeket elerve. De az egy kulon iras lesz.
Fogash

Ja, megkerdeztem: katalizatoros az Audi 2,5 TDi motorja.
+ - szmogriado (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

A forg.-ba allitott UJ szgk-k  x hanyada katalizatoros. Emellett ott a
hasznaltak, (92-93-ban meg vigan lehetett kat nelkuli autot
(porlasztost) venni Fr.o-ban.), a dieselek, a haszongepjarmuvek, es az
ipari szennyezoforrasok. Ez egyutt vigan sok lehet. Amellett probariado
is lehetett...
Fogash
+ - Reagalasok HIX AUTO#20ra (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>A leirastol elteroen Nyari olaj volt a motorban, -8 foknak, nagyon
>>szepen "cuppant" amikor valtottam es meg hideg volt a valto.
>Az Opel valtokban un. elettartam-olajozas dolgozik, ami azt
jelenti,hogy nincs 
>olajleereszto, sem betolto nyilas. Tudomasul kell venni, hogy
hidegmotornal a 
>valto kicsit nehezen kapcsolhato, de ezt elhagyja mire 1. elindulas
utan 
>felkapcsolsz harmadikba.A motorolajok kozott evtizedek ota nem talalni 
>egyfokozatut, kizart, hogy "nyari olaj legyen a kocsidban.

Valoban nem arulnak egy fokozatu olajat, de azert az olajak kulonbozo 
homersekletvizsonyokra keszultek,
Lehet, hogy nincs sem olajleereszto, sem betolto nyilas, ennek ellenere
megis ki tudtak valahogy cserelni az olajat, mert utanna soha tobbet nem

jelentkezett ez a jelenseg.

>> A termosztat tul alacsony homersekleten nyitott, ezert gyakran harom
>> hengerrel jart a motor.

>Hol az osszefugges?

Az osszefugges ott van, hogy a motor hidegen jart ezert kormozodtak
a gyertyak,
De amint latom te is nyugodtan elmehetnel ezekbe a szervizekbe,
nem jelentene nagy kulonbseget. Magyarazni ok is kivaloan tudtak
csak eppen autot javitani nem.

Udvozlettel

Istvan Maczko
+ - Re: kat. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

At 06:57 AM 5/11/98 -0700, you wrote:
Szia!

[...]
>gazokat meg tisztabba tegye. Ha a kat. tonkrement, attol a lambda-szonda
>meg szabalyoz, (tehat a jargany tisztabb, mintha csak sima
>befecskendezos lenne kat. nelkul) de nem biztos, hogy a szamara  eloirt
>szennyezoanyag-kibocsatasi hatarertekeken belul dolgozik. Ha a
>forgalmiba nincs beleirva, hogy katalizatoros, akkor a kat. nelkuli
>jarmuvekre eloirt ertekeknek kell megfelelni. Ezt pedig rohogve
>megteheti tonkrement kat.-ral is. Viszont a kat. jarganyokra 50%(?)

Az az evi 2.000,- HUF nem vag foldhoz, cserebe a 5 paci tobletert.

>sulyadokedvezmeny jar, ha a forgalmiba ez be van vezetve.
>A lambda szonda nelkul viszont uzemkeptelen a motor. A lekotese ugyanugy
>uzemzavar, mintha mondjuk a FHP jeladot, vagy a legnyelesmerot kotned
>le. (esetleg lehet valami veszprogram az elektronikaban, ami egy
>atlagerteket ad a valos jel kiesese eseten, de ez mindenkeppen olyan
>tokonrugott allapot szegeny motornak. Mar ha van egyaltalan ilyen
>program...)

????? Akkor ezt nem ertem. A Fiatom vigan megy kikotott lambda szondaval, 
(bar nem ertem miert van kikotve) es igy is teljesiti a katalizatorosra 
eloirt erteket. Ezek szerint van valami _veszprogram_ a Fiatban 
ami meg raadasul jo is ???
Visszakottessem a szondat ???? Mit tanacsoltok ???
+ - Inditas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia!
Az AUTO#22 ben megjelent valaszokra reagalnek.

>> Nekem egy Opel Kadett 1.4i csinalja ugyanezt. Ha mar legalabb 1 oraja
>> all az auto, inditaskor (jo)nehanyat fordul a fotengely, utana 100%-osan
>> elkapja. Lattam mas 1.4i Kadettet is, az is ugyanennyi ido alatt indul,
>> viszont a kozponti befecskendezos 1.4 Astra mar sokkal gyorsabban.
>
>Elektr. befecsk-nel az uz.ag tapnyomas 2-3 bar. Ha ezt visszaengedi az
>AC, akkor
>ido kell, mig ujra felepul. Valaszt lasd meg Auto#20-ban.

En is eloszor arra gondoltam, hogy nincs meg a nyomas.
Ezert a kovetkezot probaltam ki.
Inditas elott 10-15 alkalommal be-ki kapcsoltam a gyujtas. Ilyenkor
az AC pumpa dolgozik 2-2 masodpercet. Ezutan inditoztam.
Az eredmeny: semmivel sem indult hamarabb.
Ha azt mondod, hogy nagyon hamar visszenged az AC, akkor
miert van, hogy leallitas utan 10 perccel viszont poccre indul?

Lehet hogy megis a szerelomnek van igaza es meg kell varni
amig leer a keverek a hengerekig. Lehet hogy a Kadettnel
az onindito lassabban forgatja a fotengelyt, mint az Astrae?
Emiatt "olyan mintha le lenne merulve az aksi"?

****************************************************
    Szommer Ákos   
****************************************************
+ - Opel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Az Opel vasarlasarol  mindenkit lebeszelnek, egy rakas szar. Szemelyes
>tapasztalat alapjan.
>Ha megis olyat akar(sz/tok) venni, szigoruan csak a ketszelepes
egyvezermus
>motorral hajtottat szabad, az tenyleg birja gyurodest, motor jelzes NZ.(pl
>14NZXXXXX) (ezt az egyik Opel fo-fo szereloje mondta el nekem). Csak hat
>ezek egyaltalan nem mennek. (60 LE, 75LE) Az ECOTEC motorok gyengek, sok
>kozuluk olajat is fogyaszt, pedig nem is gaz-oh-jajos.A dizelekrol nem
>tudok semmit, ezert nem is mondok semmit. Ne is beszeljunk a
>vezermuszij-elszakadasarol, szora sem erdemes, mar visszahivtak az autokat
>es kicsereltek a gyari hibas alkatreszt, azon a parszazezer auton. De az

Az en szerelom se dicserte az ECOTEC motort, szerinte is sok vele a gond.
Arrol hallottam, hogy eleinte a vezermuszij feszito csapagy beallt, ettol
ugrott a vezermuszij, a motor osszekocolodott, az auto kicsit megallt, a
motor mehetett a kukaba. Azota mas csapaggyal szerelik.

Azt azert nem lehet mondani, hogy szarul megy. Egy tesztben olvastam,
hogy a 95 lovas Astra jobban gyorsul barmely korulmenyek kozott, mint a 
110-en valahany lovasnak hazudott Fiat Brava/o. Egyebkent 4 auto kozul
(a Megane es az Almera volt meg benne) a Fiat motor bizonyolt a leg-
gyengebbnek a legtobb loero ellenere. Osszesitesben a Megane nyert.

A regi OPEL motorok egyebkent nem serulnek a vezermuszij szakadasakor.
Ennyi elonyuk biztos van az ECOTEC-hez kepest.

**************************************
   Ákos   
**************************************
+ - Nem szennyezo katalizator + olommentes benzin (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> autok nagyresze katalizatorral van felszerelve, igy szennyezo anyagot
> nem bocsajt ki. 
Nem vagyok szagerto, de ez talan tulzas.
Amugy is elegge leegyszerusitonek tunik ez a gondolatmenet.

De inkabb amit kerdezni akarok:
Egy szakmabeli ismerosom, aki gazautokkal foglalkozik, meselte, 
hogy nem oda buda azert azzal az olommentes benzinnel sem, mert csak
annyi a kulonbseg az olmoshoz kepest hogy ebben 4 mg/L olom van, amabban
meg 16 (lehet hogy rosszul emlekszem a mertekegysegre, de az aranyokra
szerintem jol).
Tud errol valaki megbizhato adatot ?

Udv

Saca

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS