1. |
Muveszet+egyebek... (mind) |
92 sor |
(cikkei) |
2. |
Tizet a szigetre (mind) |
55 sor |
(cikkei) |
3. |
Comunicare! (mind) |
52 sor |
(cikkei) |
4. |
Re: *** HIX HANG *** #499 (mind) |
15 sor |
(cikkei) |
5. |
Aiwa - leiras (mind) |
11 sor |
(cikkei) |
6. |
211 trioda (mind) |
14 sor |
(cikkei) |
7. |
Igenyes zenek, muveszet (mind) |
22 sor |
(cikkei) |
8. |
500! (mind) |
6 sor |
(cikkei) |
9. |
Lemezajanlat -- Machaut: Messe de Notre-Dame (mind) |
103 sor |
(cikkei) |
10. |
Re: VITA (mind) |
58 sor |
(cikkei) |
11. |
Az idezet idezete (mind) |
29 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Muveszet+egyebek... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves HANGosok!
Ez az 500. Hang! Szep kort megelt. Eljen! :)))
Most is ugy erzem, hogy utobbi idoben igen magasra emelkedett a szinvonal.
Ki merem jelenteni, hogy a mostani vitak igenis gyumolcsozoek, szamomra
biztosan.
Sajnalom, hogy van aki nem igy erzi/erezte.
Annak is orulok, hogy Varga Gyorgy levagdosta "vadhajtasait". Nem tisztem
(es jogom sincs) "ertekelni" valakit, de a maganvelemenyemet azert
elmondom. Ugy erzem nem volt hiabavalo a stilusokrol folytatott vita sem.
Mert (gondolom en) Varga Gyorgy is belatta, hogy mindenki jobban jar, ha
erdemi vita, eszmecsere folyik, es tette ezt bolcsen ugy, hogy a biralatok
nagy reszevel bizonyara nem ertett egyet. Igy most olvashatjuk nivos
irasait (ami persze sokszor erossen vitathatoak.) Mindegy, ezt az egeszet
csak azert irom, hogy jelezzem: nincs es nem is volt itt a listan semmilyen
"haragos ellentet", ne adj Isten "gyulolkodes". Egyszeruen betolti a
szerepet a lista: valodi foruma lett a zenehallgatoknak es
"hifibaratoknak". Ez persze neha kemeny vitakkal is egyutt jar.
(Erre nem muszaj Varga Gyurinak reagalnia:))
Mas...
Tobb hangot egyben olvastam el utolag, ezert most osszegezve mondom el a
velemenyemet.
Kovary Peter irta Varga Gyorgynek:
> Te mindent _tul_relativizalsz. Szerinted nincs objektiv muveszet, nincs
> objektiv ertek, nincs objektiv igazsag, nincs objektiv katarzis, semmi
> sem objektiv. Akkor mi a fenenek beszelni ezekrol? Komolyan kerdezem.
> Hova vezethet ez a beszelgetes? Azon kivul, hogy az eg vilagon mindent
> ketsegbe lehet vonni, meg lehet kerdojelezni az ilyen alapallasbol, es
> ez
> meglehetosen oncelunak tunik. [elso mondatomban a _tul_ a hangsulyos
Egyetertek. Kicsit gondolkodjunk mar! _Nincs_ egyetlen olyan erkolcsi
torveny sem amit olyan objektivitassal tamaszthato ala, mint amit Varga
Gyorgy kovetel tolunk.
Az, hogy "Ne lopj" nem lehet semmilyen termeszeti torvenybol "levezetni".
Mert ez is az emberi kultura resze, az emberiseg teremtette ezeket a
fogalmakat, es nyilvan eppen azert kellett sokszor ezeket "Istentol
eredonek" tekinteni, hogy ne lehessen megkerdojelezni oket. Olvastam egy
pedagogiatorteneti konyvet, nagyon erdekes, tobbek kozott sok, mas
teruletekrol hires embernek a velemenyet irja le arrol, hogy hogyan is
kellen nevelni a gyerekeket. Sokszor elokerul az a kerdes, hogy "Milyen
alapon kenyszeritjuk a gyereket valamilyen erkolcsre?", hiszen ez nem
termeszetes, "minden szubjektiv es relativ". Ez hatarozottan az egyik
szelsoseg az allaspontok kozott. Van aki a vallasban keresi a megoldast,
van aki intuicioval allapitja meg az "alaptorvenyeket" stb. Mindenesetre a
problema letezik evezredek ota.
Teljesen hasonlo ez a "muveszet", "ertek" kerdese is. Volt egy beszelgetes
Kocsis Zoltannal. Azt mondta, hogy egyre kevesbe muerto a kozonseg az egesz
vilagon.
O ezt ala tudja tamasztani ervekkel, en nem, mert en nem vagyok szakerto.
Tehat hiaba koveteli valaki tolem a "muerto ember" objektiv definiciojat,
mert en nem tudom megadni, de ha sok "szakerto" hasonlokat mond, akkor az
objektiv valosagga valik.
Mas pelda...
Pege Aladarral volt interju. Kerdeztek tole, hogy otthon klasszikust vagy
jazz-t hallgat (vagy jatszik, de ez most mindegy). A valasz dobbenetes
volt: _kizarolag_ klasszikust! Ez mar onmagaban elgondolkodtato, de erdemes
tovabbgorgetni a dolgot. Nyilvan O ezt hosszasan tudna ecsetelni, en nem.
Neki van olyan ralatasa az egeszre ami keveseknek van, nekem nincs. Persze
tudom mar, hogy milyen valasz jon erre: "O is csak szubjektiv iteletet tud
mondani". Lehet, de meg ha igy van is, akkor is jelentosek a
megallapitasai.
Legyen egy gondolatkiserlet: "Vegy szaz Pege Aladart es figyeld a zenei
fejlodeset, erdeklodeset". Kijon mondjuk, hogy 91 klasszikust hallgat, 8
jazz-t es a technosok kedveert: 1 technot.:))) Ez viszont mar objektiv
megallapitas!
Persze ez csak gondolatkiserlet, de a valosagban van egy (Kovary Peti
szavaival: profi), muerto, zeneileg _kepzett_ , a zenet alaposan ismero
kozosseg. Az O velemenyuk _osszesegeben_ objektiv es szamomra mervado.
Persze a korok valtoznak, az embereknek velemenykulonbseguk van, de
_osszesegeben_, mint az emberi kultura egesze mar egyfajta objektiv tampont
lehet az egyes ember szamara.
A Te (Varga Gyorgy) elved nem uj: ez a nihilizmus. Ez egy (amugy
szesoseges) felfogas a sok kozul, de van vele egy alapveto baj: sehova nem
vezet. Minden nagy emberi teljesitmenyt valamilyen hatarozott cel vezerelt,
mindig valamilyen erkolcs, ertekrend adta hozza a vezerfonalat.
Mas...
Tiz lemezt/muvet szandekosan nem mondok, mert tul keves hozza
tajekozottsagom, magyarul kurta es esetleges lenne a "top tiz".
Annyi biztos hogy lenne koztuk tobb Beethoven szimfonia is, de, hogy melyik
azt meg nem tudom. A jazz es a konnyuzene vilagabol sem mondok, mert tul
sok lemezt szeretek hasonlo mertekben, de osszesegeben keveset ismerek
ahhoz, hogy reprezentativ legyen a lista. Mindenesetre erdekes, hogy egy
klasszikus lemezre nehez raunni, de a konnyu mufajbol ez gyakran hamar
megesik.
Udv, Gruiz Marton.
|
+ - | Tizet a szigetre (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Orulok, hogy mar tobben valaszolnak a stztisztika jellegu kerdesemre,
azaz: mit vinnel a szigetre?
Tibor a Felado : [Japan] irta:
>"konyebb egyet vagy szazat kivalasztani mint tizet.
>A masik. Ez egy jatek. Minden konzekvencia nelkul. Ugye jol latom?
>Semmire es sok mindenre lehet belole kovetkeztetni.
Nagyon nehez, meg akkor is ha csupan jatekrol van szo.
>Mert igazabol a lakatlan szigetre meg csak elindulni sem lehetne Bach:
Jol
>temperaltja nelkul
Sajnos latom meg nem ertem el a Te szinvonalodra - ezt igazan nehezen
vinnem. Viszont ha mar itt tartunk, latvan, hogy sokan tulmentek a
tizen, akkor en is bevallom mit tennek meg a kozolt listamhoz. Nagyon
fajt, hogy kimaradtak:
Mozart: Sinfonia concertante K 364
Brahms 2 zongoraversenye, kulonosen szeretem az elsot Clifforddal Szell
vezenyletevel.
Schumann: Dichterliebe, Fritz Wunderlich eloadasaban. Nemregen az olasz
teve volt elnoke Enzo Siciliano irta, hogy a Philip Landgridge
interpretacioja felulmulja Fischer-Dieskaut is. Mivel nem emitette
Wunderlichet es nem tudok vele erintkezesbe jutni, Toletek kerdem a
velemenyt - felteve, hogy ismeritek mindkettot.
Verdi: Otello. Sokan Vickers-et tartjak a legjobbnak, nekem Simandy is
tetszik es Vinay. Ezutobbi adja a legjobban annak a sorstol gyotrott
embernek az alakjat aki nem tud kibujni vegzete alol. 1967-ben lattam a
Macerata-i Sferisterio-ban Mario del Monaco es Aldo Protti
kozremukodesevel. Mario kicsit tul ideges, emlekeztet a Laczora.
Aztan, ha meg lehetne, elkellne a Varazsfuvola Bohm - Wunderlich -
Fischer-Dieskauval es a... Kekszakallu Koreh Endrevel. Ra is vonatkozik
mit Vinayrol irtam; megy elore a neki kiszabott vegzetes uton.
Fantasztikus (a Szoktetes a szeralybol-ban is!).
Majdnem elfelejtettem, pedig ittmaradt multkorrol az asztalomon:
Liszt: Psalms - Hungaroton stereo HCD 11261-2
Ebben Reti Jozsef csodalatos beleerzese a gyonyoru, nem elegge
kiertekelt remekmube mi a 13-ik zsoltar. Erdekes modon itt a hivatasos
zeneszekbol is csak nehanyan tudnak rola, hogy letezik. Liszt 3 Petrarca
Sonettje se maradhat ki Fischer-Dieskauval (DG 2530 332)
>2./. Erdekel-e benneteket egy 50-es "Classic ever" lista, amit a
Classic CD
>Magazin allitott ossze 1996-ban?
>Ha igen akkor bepotyogom.
>Tibor
Hogyne, engem nagyon erdekel, remelem beadod.
Varom a tovabbiakat, Ivan
|
+ - | Comunicare! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hirtelenjeben nem tudom leforditani mit jelent "comunicare" .
Erintkezni - szotcserelni, mondani valamit amit te fontosnak tartasz -
atadni egy ismeretet, egy gondolatot. Istenem, nagyon nehez! Altalaban
az emberek mondani akarjak a sajatmaguk problemait - mig Te a
magasabbfokon allva valami ertekesebbet szeretnel atadni nekik.
Falrahanyt borso - mondta volna apam ha meg elne. Meghalt mikor 9 eves
voltam, alig ismertem.
Ma este szerettem volna a zenerol beszelni hitvesemmel; kerdeztem
kitalalja e mit irtam be a 10 szigetre vivendo kompozicioba. Kb. negyet
kitalalt ami a majd negyvenevi ismeretseg utan kicsit kevesnek mondhato.
Dehat ilyen a vilag, ilyenek a normalis emberek, nem lehet ezert
megszolni oket. Ok, neha neha felmennek a felso regioba, bekukkantanak,
hallgatjak az "igazi" muzsikat. Mar ami igazit jelent. Mi, rendkivuli,
szerencses, kivalasztott emberek, neha lemegyunk a foldre kozejuk,
meghallgatjuk mivel szorakoznak, mit elveznek. Nekunk se, nekik se lehet
tulzasba vinni a dolgot. Egyikunk se edzett a napi gyakorlatban arra ami
a masiknak kezenfekfo, normalis, beszivhato, gyonyorkodteto. Itt van a
hiba: az aki a szekreny tetejen tartja hetkozben a lemezjatszot az
sohase fog igazaban belemelyedni, meginkabb megerteni egy bizonyos
zenenek az ertelmet. Vigyazzatok Hangosok, ha meg nem csinaltatok a
pg-downlod-ot. Nem feltetlenul az u.n. "komoly zenerol beszelek". Nem.
Mindenfele zenerol amiben van valami, ami mond valamit, ami megfelel egy
bizonyos kulturalis kovetelmenynek.
Igazaban erdekes eszlelni mi mas modon ertekelik az emberek a zenet. Par
honappal ezelott osszetalalkoztam Toncsival, ki 1956-ig Otthon elt. Ma
se tudom miert, egyszerre elojott avval, hogy most mar tudja: a walkurok
lovaglasa az a zene magaspontja! Lehetseges, talan en is igy gondoltam,
ugy negyven evvel ezelott. Azota sokminden valtozott - de felek - nem
elegge es nem lesz eleg a maradando ido, hogy tenyleg megertsem mit
mar masok regen felfogtak. Gyakorlat kerdese, en is jeleztem a Bartok
vonosnegyessel kapcsolatban. Mint minden emberi dologban a fontos az,
hogy foglalkozz vele rendszeresen. Aki az iroasztal mellol akaregyszerre
a Brentacsoport ezer meteres szakadekai folott turazni az bizonyosan a
tulelesre gondol legfokepen, nemigen tudja elvezni a kirandulas
szepsegeit.
Gondolkozzatok, Oh Emberek
Plivelic Ivan
A kutyamindenit! mar ugyis buliba voltam a tizzel, ma este adjak a
Litvak "Szereti Brahmsot?" cimu filmjet. Ez a negyedik szinfonia is
beleferne a lajstoromba. Emlekszem; eloszor a Zeneakademian volt egy
fantasztikus hangverseny a negyedikkel, a hegeduversennyel (Kovacs
Denes) es a Haydn Variaciokkal. Azeste lettem Brahmsiano es maradok.
Tudjatok mennyire gyonyoru a hatos, op. 18? Es a klarinettkvintettrol
senkise beszel? Az maga a foldi paradicsom. Maga errol lehetne
vitatkozni: ki tartja jobbnak a 115 kompoziciot vagy az 581-ot????
|
+ - | Re: *** HIX HANG *** #499 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
En irtam:
>>Mas: igenyes szintizene - javaslom meghallgatasra Gonzalo Rubalcaba
Antiguo
>>cimu lemezet.
Topy valaszolta:
>Es nem tudsz esetleg egy boltot, ahol bele is lehet hallgatni?
En a www.amazon.com-on vettem, ott bele is lehet hallgatni real audio
formatumban (ami persze nem a minoseg csucsa).
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00000DMP6/o/qid=933150564/sr=2-1/002
-2857471-4444229
Udv, Robi
|
+ - | Aiwa - leiras (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Tisztelt Hangosok!
Aiwa LCX-110 mini rendszer hasznalati utmutatojat keresem fenymasolasra.
Akinek van tippje, az kerem, irjon az alabbi cimre:
Elore is koszonom.
Tihanyi Pal
|
+ - | 211 trioda (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
Nagyon elvetemult kerdesem lenne:
A subjectbol letezik kinai (ez van nekem per pillanat) es
amerikai (ezt hoznanak) valtozat egyarant. Az erdekelne, hogy
ez utobbi megbizhatosagban, elettartamban mennyivel jobb.
(mert arban a tobbszorose)
Ahogy sejtem a Kovary Peti a legtapasztaltabb "csoves", bocs
ha tevednek, de orulnek masoktol is minden apro infonak.
Koszonet elore is.
Attila
Powered by Redhat 5.2 2.2.10
|
+ - | Igenyes zenek, muveszet (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hallo hallo !
Az igenyes szintizenes ajanlatba es Ligeti muveibe szivesen
belehallgatnek augusztus 14-ediken. Ha valakinek megvan,
elhozhatna. A 3.hangbulira eddig ket konkret jelentkezest
olvastam a listan. Akkor harman leszunk ? Az sem rossz.
A muveszetrol: Imho a muveszet isteni ajandek. Jo, ha tudas is
parosul hozza, tehat a talentumot fejleszteni lehet es kell.
Nem szamit a vilagi elismertseg sem.
Az otvenes evekben komoly muveszeket tudtak
elhallgattatni (ausradieren). Ettol fuggetlenul a muveszek
muveszek voltak, a dilettansok pedig dilettansok. Ez ma is
igaz. Ha csak zenerol beszelunk, az a velemenyem, hogy a
szerzok es eloadok osszessegebol az 1% sem muvesz. A tobbi
sem ertektelen, csak epp nem muvesz. Jobb, vagy gyengebb
zenesz iparosok ok. Azon belul is kevesek jobbak. A tobbseg ma
lelkiismeretlen, tehetsegtelen, kulturalatlan tomegcikktermelo.
Mindezt csak az A R AA N Y ok miatt irom. Ha levelet kap valaki
XY muveszur vagy muveszno felirattal, az meg semmit sem
jelent. Ha fulet es ertelmet kaptunk, ne pazaroljuk az idonket
sikacsika egy-eggyedes zenekre. Tobbre vagyunk meltoak.
Udv, Agoston
|
+ - | 500! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Haliho!
Mindenkinek kellemes zenehalgatast kivanok, az 500. HANG alkalmabol!
;-)
Pa:Magic
|
+ - | Lemezajanlat -- Machaut: Messe de Notre-Dame (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Egyedulallo komponista egyedulallo muve. Valoban pelda nelkul valo,
ahogyan Guillaume de Machaut, a kolto-zeneszerzo figuraja a 14.
szazad fole magaslik, bearnyekolva osszes kollegajat; es nemkevesbe
szokatlan az sem, ahogyan gazdag eletmuvebol kiemelkedik miseje, mely
egyebkent a legkorabbi, egy szerzo tollabol szarmazo mise-
megzenesites.
Peldatlan vagy sem, Machaut megitelesevel magam is egyetertek:
vallom, hogy keves hozza hasonlo geniusz szuletett elotte is, utana
is. Ami a mise poziciojat illeti, mar nem vagyok ennyire biztos a
dologban; szerintem Machaut vilagi oeuvre-je -- ballade-jainak,
virelai-inek, rondeau-inak hallatlan eleganciaja es nemessege,
melyhez ilyen szempontbol legfeljebb Mozart egynemely alkotasa
merheto -- legalabb akkora figyelmet erdemel. Megis el kell ismernem,
hogy a Messe de Notre-Dame lepteke es kvalitasai ram is akkora
hatassal vannak, hogy habozas nelkul ezt a muvet ajanlanam mint a 14.
szazad reprezentativ alkotasat. Sot bevallom, ha az egesz zenei
kozepkort -- azaz a kb. 800-tol 1420-ig terjedo idoszakot -- kellene
egyetlen muvel illusztralnom, akkor sem igen lenne jobb valasztasom.
A Messe de Notre-Dame legalabb harom merhetetlen akadalyt tamaszt az
eloadoval szemben. Az elso technikai jellegu: hogyan lehet
megbirkozni a gyilkos szinkopakkal teletuzdelt enekszolamokkal? A
muben megjeleno, a 14. szazadi Ars novara jellemzo ritmikai
megoldasok olyan metrikai es ritmikai szemleletet, alapallast
kovetelnek meg az eloadoktol, melynek 600 evvel ezelott azok minden
bizonnyal birtokaban voltak, a 18--19. szazadi kompoziciokon
nevelkedett zeneszek szamara azonban mar -- es meg -- teljesen
idegen. (Meselte valaki, hogy nekiult egy hangszeres kamaraegyuttes
egy Machaut-munek. Mind kepzett, a kortars zeneben jaratos zeneszek
voltak, azaz nem volt idegen toluk a bonyolult ritmika. Machaut muvet
megis ot perc utan odacsaptak: nem boldogultak vele!) No de korunk
eloadoja nem ismer legyozhetetlen nehezseget; ha esetleg megis
ilyennel talalkozik, akkor addig gyakorol, amig le nem gyozi, ahogy
Molnar Antal irta.
Az elso akadalyt tehat eleg sok enekegyuttesnek sikerult vennie.
Azonban maris itt a masodik: zenei ertelmet kell adni a munek. A fo
gond az, hogy a mise -- egy lehetseges ertelmezes szerint -- ket zenei
sikon zajlik. Az egyik a lassan, komotosan mozgo harmoniak, a masik a
virtuoz, furgen cikazo enekszolamok sikja. Egyebkent ez adja a mu
bamulatos kettosseget is: a mise egyszerre arasztja a zord odonsag es
a virgonc modernseg erzetet; elobbirol a semmifele 18--19. szazadi
vonzastorvenynek nem engedelmeskedo, mondhatni "atonalis"
harmoniafuzes gondoskodik, utobbirol a mozgalmas szolamvezetes.
Hogyan lehet ennek ertelmet adni, hogyan lehet a tempoval,
frazealassal, dinamikaval egyseges egeszbe foglalni ezeket -- ez a
masodik megvalaszolando kerdes.
Am ha ez is megvan -- es ketsegkivul akadnak, akik a masodik
akadalyon is tuljutnak --, akkor ott tornyosul a harmadik kerdes:
mirol SZOL ez a rejtelyes monumentum, egy gotikus katedralis zenei
megfeleloje? Egyaltalan: mirol szol egy 14. szazadi litutgikus
kompozicio? Vajon kepesek leszunk-e valaha megadni a valaszt erre a
borzalmasan nehez kerdesre?
Ez a lemez megerositi bennem a hitet, hogy a valasz: igen! Az
Ensemble Gilles Binchois ugyanis nemkevesbe egyedulallo jelenseg,
mint Machaut es az o miseje. Nekem meggyozodesem, hogy napjainkra
egyedul ok jutottak el odaig, hogy ertsek, mirol szol egy kozepkori
tobbszolamu egyhazi kompozicio; ertsek oly modon, ahogyan Richter
erti, mirol szolnak Beethoven vagy Liszt zongoramuvei, vagy
ahogyan Kocsis Zoltan erti, mirol szol Bartok szonataja vagy
zongoraversenyei. A lemezen negy szolista enekli a mise ordinariumat;
kozuluk Andreas Scholl neve talan ismeros azoknak is, akik nem
specializalodtak a nagyon regi zenere. Amit ok itt muvelnek, ahhoz
foghato legfeljebb ugyanezen egyuttes mas lemezein hallhato:
paratlanul tiszta a hangzas, igezo a hangszepseg, a harmoniak ugy
zengenek, mintha legalabb harmincan enekelnenek; a szolamvezetes
intenzitasa hihetetlen: a mu joval energikusabbnak tunik, mint mas
eloadasokban, holott a tempo -- az egyuttesre jellemzo modon --
lassabb a megszokottnal. Es persze ott van az Ensemble Gilles
Binchois specialitasa: az elso perctol az utolsoig izzo, sistergo,
perzselo ahitat -- ami eppenseggel nem hatrany egyhazi muvek
eloadasanal.
Ez a produkcio tehat megfejti a nagy titkot: A Messe de Notre-Dame
nem mas, mint erzekeny, bensoseges parbeszed Istennel; a hivo ember
aggodo es ugyanakkor remenykedo fohasza teremtojehez. A miszteriumra
feny derult, de egyuttal megteremtodott az uj rejtely: hogyan
csinaljak ezt?
Nem tudom, es azt hiszem, nem is akarom tudni. Orulok annak, hogy van
ilyen. Kimondhatatlanul.
Machaut: Messe de Notre-Dame
Ensemble Gilles Binchois
Harmonic
Sajnos van egy rossz hirem: a lemez kiadoja, a Harmonic Records ugy
harom eve csodbe ment es megszunt. De ime a jo hir: a felvetelek
tulajdonjogat megszerezte a Cantus ceg, es mar el is kezdte kiadni
oket. A fent emlitett lemezre valoszinuleg meg iden sor kerul, de
jovore mindenkeppen.
-----
Varga Gyorgy
PS Mi volna, ha mindenki irna valamit a "lakatlan sziget" lemezeirol?
Bevallom, en az ilyesmit leginkabb szeretem olvasni: amikor valaki a
kedvenc zenejerol beszel, akarmi is legyen az a kedvenc. Mint
lathato, en mar el is kezdtem a sort. (Ha barkit idegesitenek ezek a
lemezajanlatok, akkor szoljon, abbahagyom. ;))
|
+ - | Re: VITA (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Dixit Kovary Peter:
> A semmit nem lehet felreerteni imho, mert semmit sem irtam arrol, hogy
> kik a szakertok. Azt hittem egyertelmu. A profik. Altalaban azok a
> szakertok, akik foiskolai szintu zenei oktatasban reszesultek, akiknek
> ez a hivatasuk, munkajuk, es ezert egesz eletukben a zenevel
> foglalkoznak, egesz eletukben fejlesztik zenei ismereteiket. Kerlek ne
> hozzal foleg a
> regmultbol kiveteleket. Lehet valaki szakerto foiskolai vegzettseg
> nelkul is, plane a zeneben, itt tag teruk van az autodidaktaknak, es a
> magantanuloknak. Ez esetben az a feltetel, hogy a tobbi szakerto
> befogadja, elismerje, hogy szakertelme osszemerheto az ovekkel.
Ezzel csak az a gond, hogy a szakertok velemenye legalabb annyira
heterogen, mint az egyszeru halandoke. Irtam mar arrol, hogy
Strvinsky es Schoenberg hogyan velekedett egymas zenejerol. De
felhozhatnam Wagner es az olasz operaszerzok egymasrol alkotott
velemenyet is: ok is kolcsonosen utaltak egymast, noha, gondolom,
"szakertoknek" mondhatok.
De nezd meg, milyen volt a "szakertoi", azaz kritikusi fogadtatasa jo
nehany 19. szazadi komponistanak! Schubert, Berlioz, Wagner es masok
rengeteg muvet minositettek szemetnek, vagy -- jobb esetben --
atlagtermeknek a "szakertok". Hat lehet ezeknek hinni? En inkabb
"megszakertem" magam az en kedvenceimet, es nem nagyon torodok vele,
hogy masok mit hordtak ossze roluk.
Eszembe jut egy friss pelda: tavaly (vagy mikor) olvastam a
Muzsikaban kritikat Arvo Part Te Deumarol. A szerzo szerint ez oriasi
remekmu. Aztan ugy fel eve, egy masik eloadas kapcsan ugyanez a mu,
de egy masik kritikus ("szakerto"), aki aszongya: ez a mu
szemfenyvesztes!
Ennyit a "szakertokrol". Hat legalabb ok miert nem tudnak
egyeterteni?? Megmondom: mert ok is emberek, az o izlesuk is
kulonbozik. Ok is melysegesen szubjektivek, akarcsak mi, dilettansok.
Hogyan is lehetnenek masok?
> Te mindent _tul_relativizalsz. Szerinted nincs objektiv muveszet, nincs
> objektiv ertek, nincs objektiv igazsag, nincs objektiv katarzis, semmi
> sem objektiv.
A muveszetben valoban nem. Hogyan lehetne az, ilyen melysegesen
szubjektiv teruleten??
> Akkor mi a fenenek beszelni ezekrol? Komolyan kerdezem.
Azert, hogy megismerjuk egymas velemenyet; megismerjuk egymas
kedvenceit (hatha egy napon a mi kedvenceink is lesznek). Attol
okosabbak leszunk imho.
-----
Varga Gyorgy
PS Obrecht kapcsan csak annyit, hogy a nagyon keves lemez kozul,
melyeken az o muveit eneklik, messze a legjobb egy Hungaroton kiadvany,
melyen az Ars Nova Secunda korus enekli ket misejet, Bali Janos
vezenyletevel. A lemez csodalatos (iden jelent meg), majd irok rola.
|
+ - | Az idezet idezete (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Ave mindenkinek!
Kovary Peti idezte az idezetemet
>> Felado : [Hungary]idezte es irta:
>>>"Hát a smokin' drum history vol 1 az tényleg kurva szar, sajnos én is
>>>megvettem, de még nem bírtam egy számot sem végighallgatni, úgyhogy
>>>Bassface bekaphatja.
>>>Ha veszel dnb-t szerintem olyan helyen vedd ahol meg is hallgathatod
>>>előtte (pl.Indie Go), mert sok a trash sajnos."
>>Mivel persze minden relativ es nincsenek stabil egyertelmu ertekek a
>>fenti idezet irojat is eppoly muveltnek es kulturaltnak kell tekintenunk
>>mint aki szerint mondjuk: "Monteverdi rulez"
>Mivel pont van a vegen, es mosolygot sem latok, nem tehetek mast, mint
>komolyan veszem.
Ne tedd kedves Peter! Termeszetesen ironikusnak szantam az idezethez hoz-
za fuzott megjegyzesenmet.A :)) termeszetesen lemaradt ami az en hibam,de
lasd akinek szolt az az ingere ismert es magara oltotte.
Lehet viszont ,hogy ez igy egy kicsit durva de tele van a puzdram azzal
a ma igen divatos felfogassal amely mindent relativizal a muveszi,erkolcsi
es az emberi ertekeket is.
Udv Tama's
____________________________________________________________
EGON - az ingyenes levelezorendszer http://egon.gyaloglo.hu
|
|