Eloszor is hello mindenkinek!
Mar egy ideje figyelemmel kiserem a listat, bar meg nem ragadtam eddig
billentyuzetet. Sok erdekes dolgot irtatok, sokfele oldalrol megvilagitva,
most azert szallok be, mert azt hiszem, olyan nezopontot kepviselek,
ami kicsit mas...
Masreszrol kaptam egy "felhivast keringore":
:
>Jo lenne tudni, a komolyzene hivei a maguk zenei magaslatairol
>szemlelodve, hogyan velekednek errol a "viharrol egy pohar vizben"?
Szoval en komolyzenesz vagyok, Zeneakademiat vegeztem, es a
komoly mufajban tevekenykedem. Nemigen erzem magam
"magaslaton", de azert par dologra bizosan kicsit maskent nezek.
:
>A zene egy elvont fogalom, a hangok elvont dolgok.
>[...] bar itt kell megjegyezzem, hogy en nem tartom a zenet muveszetnek...
Hogy mi a muveszet, az reszben talan szubjektiv, de a zene az
_muveszet_, meghozza a javabol. Letezik alkotomuveszet (mint
peldaul a festeszet, vagy a szobraszat), es eloadomuveszet, (mint
a szineszet, a tancmuveszet). A zenenek mindket teruleten van
szerepe: egy jo szamot jol kell megirni, jol kell hangszerelni,
es jol is kell eloadni. A zene nem egy emberol elrugaszkodo valami,
a zene az ember altal letezik. Mint minden mas muveszet.
:
> Velemenyem szerint a techno akkora forradalom, amekorra meg nem volt a
> zene torteneteben. Ha van olyan, hogy kulonbseg a komoly es a konnyu
> zene kozott, az elhanyagolhato a techno es a nem-techno zene kozti
> kulonbseg mellett.
Ez egy bizonyos szempontbol igy van, hiszen ez az elso zenei mufaj
amely teljes mertekben kiszoritja a zenebol az eloado szemelyet.
Gondold el, egy Pavarotti koncert egyszeri, es megismetelhetetlen,
maga a produkcio ezer reszletbol all ossze, amik emberiek, kezdve ott,
hogy hogy erzi magat a muvesz, a kozonseg hogyan reagal, es a muvesz
hogyan merit erot a kozonseg reakciojabol. De emlithetnek itt barmi mas
eloadot is: peldaul egy rock-koncert hangulata szinten utanozhatatlan.
Az eloadomuveszet lenyege mindig ugyanaz: ott a helyszinen szuletik
a mu, muvesz es hallgato "kolcsonhatasabol".
A gepnek nincs hangulata, es nem veszi eszre a kozonseget
sem, a gepnek mindegy, mi tortenik korulotte. Szamomra ez a leg-
nagyobb kulonbseg, es mint eloadomuvesz, kicsit meg is remit a
lehetoseg, hogy egyszer majd kizarodik az emberi tenyezo a zenebol.
Onnantol fogva valoban nem nevezhetjuk majd muveszetnek.
Az, hogy kiben milyen zene ebreszt reakciokat, az mar teljesen
egyeni dolog. A komolyzene sem olyan komoly dolog mint a
vakbelgyulladas, kar ezt misztifikalni. A komolyzenet sem nehezebb
befogadni, vagy megerteni, nekunk sincs mas fajta fulunk. Talan kicsit
maskepp hasznaljuk, de ez se biztos.
Szegedi Csaba szerint:
>Egyebkent meg csak azert talalod forradalminak, mert meg nem volt
>idod (kedved, alkalmad stb.) kelloen elmelyedni a komoly mufajban,
>illetve azokban a zenekben, amik nehezebben beszerezhetoek,
>kevesbe popularisak, ritkabbak, mert ezeket a nagy kiadok nem
>nyomjak keretlenul az arcodba.
Ebben is van igazsag. A popularisabb mufajok iranti igeny "kialakul"
magatol. Kialakitja a meno kiadok uzletpolitikaja. A komolyzene iranti
igenyt tudatosan kell kialakitani, ez a nehezebb ut, hiszen neked kell
felkutatnod, atrostalnod a zeneirodalmat, hogy megtudd, mi is tetszik
igazan. Nem kapod keszen, mint ahogy a radiobol nap mint nap sulykoljak
az ember agyaba, hogy "FIGYELJ, EZT HALLGASD, EZ A MENO!!!"
Csak ennyit a komolyzenei "magaslatokrol".
Üdv mindenkinek!
--Ancsa
|